Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärissä 13 prosentin kasvu vuonna 2018

Rikosuhripäivystyksen palveluita käytti viime vuonna 14 300 asiakasta, joka on 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös miesten osuus asiakkaiden kokonaismäärästä kasvoi 25 prosenttiin. Miesten osuus kasvoi 3 prosenttiyksikköä verrattuna vuoden 2017 tilanteeseen.

Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg pitää hyvänä niin asiakkaiden kokonaismäärän kuin miesten osuuden kasvua.
– Olemme tehneet työtä, jotta palvelumme tunnettaisiin paremmin ja myös miehet kokisivat Rikosuhripäivystyksen palvelut heille tarkoitetuksi. Tyypillisesti sosiaalialan palveluissa valtaosa käyttäjistä on naisia. Esimerkiksi vuoden 2018 keväällä järjestimme Miessakit ry:n kanssa yhteisen kampanjan, jolla rohkaisimme väkivallan uhriksi joutuneita miehiä hakeutumaan palveluiden piiriin, kertoo toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg. Tilastot2018

Vapaaehtoiset ovat Rikosuhripäivystyksen voimavara

Rikosuhripäivystyksessä toimii tällä hetkellä noin 500 vapaaehtoista. Vapaaehtoiset ovat tehtävään valittuja ja koulutettuja. He tukevat asiakkaita tukisuhteissa, verkossa ja puhelimessa. Vapaaehtoistyötä ohjataan aina ammatillisesti.

Määrällisesti suurin osa asiakkaista kohdataan tukisuhteissa, joiden määrä kasvoi viime vuonna 10 prosenttia 5 100 tukisuhteeseen. Chatissa kohdattiin 3300 asiakasta, jossa kasvua edellisvuoteen verrattuna on 5 prosenttia.

Rikosuhriviikko nostaa esiin vapaaehtoistyötä

Kansainvälistä rikosuhriviikkoa vietetään helmikuussa viikolla 8 eli 18.–24.2.2019. Euroopan rikosten uhrien päivää vietetään saman viikon perjantaina 22. helmikuuta. Vuoden 2019 rikosuhriviikon teemana on vapaaehtoisuus.
– Rikosuhripäivystyksessä toimii suuri joukko erittäin osaavia ja motivoituneita ihmisiä tukemassa rikoksen uhreja, heidän läheisiään ja rikostapahtumien todistajia. Meillä on vapaaehtoisia auttajia ympäri maata ja mukaan tulee eri ikäisiä ihmisiä eri ammatillisilla taustoilla. Ilman vapaaehtoisia emme mitenkään pystyisi auttamaan ja kohtaamaan näin suurta asiakkaiden joukkoa, kertoo toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg, 050 3378 703, leena-kaisa.aberg@riku.fi

Rikosuhripäivystys mukana rikosuhriviikon tapahtumissa:

• tiistaina  19.2.  klo 9–12 Sodankylän terveyskeskus, järjestöjen infopiste (Ratsutie 9, Sodankylä)
  • tiistaina 19.2. klo 10–14 Kemissä järjestötietopiste Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n aulassa (Kauppakatu 25, Kemi)
  • keskiviikkona 20.2. klo 10–15 Sodankylässä Järjestökeskus Kitinen (Jäämerentie 19, Sodankylä)
  • torstaina 21.2. klo 13–16 Kaupunginkirjasto Kemin kulttuurikeskus (Marina Takalon katu 3, Kemi)
  • torstaina  21.2. klo  12–16.30 Rovaniemellä Kauppakeskus Rinteenkulma Osviitta (Koskikatu 25, 2.krs Rovaniemi)
  • torstaina  21.2. klo  12–16.30 Rovaniemellä Kauppakeskus Revontulikeskus (Koskikatu 27, Rovaniemi)
  • torstaina 21.2. klo 10–18 PopUp-piste Keravan kirjastossa
  • perjantaina 22.2. klo 10–15 PopUp-piste Hyvinkään kirjastolla
  • perjantaina 22.2. klo 14–17 Ivalon kirjastolla (Piiskuntie 4, Ivalo)