Rikosuhripäivystys huolissaan rikosten pitkistä tutkinta-ajoista

Rikosuhripäivystyksen palvelupisteissä on herännyt huoli poliisin resursseista tutkia rikosepäilyjä. Ympäri maata tulee viestejä, joissa kerrotaan pitkistä tutkinta-ajoista ja tutkintaan liittyvästä epätietoisuudesta, kertoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg

– Rikosuhripäivystyksen kokemus on se, että monilla paikkakunnilla rikosilmoitusten käsittely on selvästi ruuhkautunut. Rikosilmoituksen tekijän kuuleminen ja esitutkinta saattaa viivästyä. Ihmiset eivät myöskään saa tietoa oman asiansa käsittelyn tilanteesta. Tämä aiheuttaa rikoksen uhrissa epätietoisuutta ja heikentää elämänlaatua, kertoo Åberg.

Tilanne on ollut huolestuttava jo pidemmän aikaa. Näyttää siltä, että monin paikoin poliisilla ei ole mahdollisuuksia käyttää riittävästi aikaa kaikkien rikosten tutkintaan ja yhteydenpitoon rikosilmoituksen tehneiden ihmisten kanssa.

– Kesän tulo huolettaa, koska uutisista olemme lukeneet samanaikaisesti poliisin resurssien heikkenemisestä ja esimerkiksi seksuaalisesta häirinnästä tehtyjen rikosilmoitusten määrän selvästä lisääntymisestä. On vaikea kuvitella, että tilanne tästä tulee paranemaan ilman tutkintaan suunnattujen resurssien lisäämistä, sanoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Rikosuhripäivystyksen tukisuhteet saattavat kestää jopa useita vuosia sen vuoksi, että koko rikosprosessi oikeudenkäynteineen voi pahimmillaan kestää monta vuotta. Tämä kuormittaa rikoksen uhreja ja viivästyttää paluuta normaaliin arkielämään.

Rikosuhripäivystys

• Tukee ja auttaa rikoksen uhria, hänen läheisiään ja rikosasian todistajia,
  • Palveluita saa verkossa, puhelimitse ja kasvokkain ja
  • Palvelut ovat maksuttomia ja yhteyttä voi ottaa myös nimettömänä.

Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg, 050 3378 703, leena-kaisa.aberg@riku.fi

Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tukipalveluilla. RIKU palvelee puhelimessa, verkossa ja henkilökohtaisesti 29 palvelupisteessä ympäri maata. RIKUa ylläpitävät Suomen Punainen Risti, Ensi- ja turvakotien liitto, Suomen Mielenterveysseura, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Setlementtiliitto ja Kirkkohallitus. RIKU on perustettu vuonna 1994.