Rikosuhripäivystys tunnetaan entistä paremmin – tämä näkyy lisääntyneinä yhteydenottoina

Vuonna 2017 Rikosuhripäivystyksellä oli 12 700 asiakasta eri palveluissa. Asiakasmäärä kasvoi peräti 51 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Myös Rikosuhripäivystyksen tunnettuus kasvoi merkittävästi.

Rikosuhripäivystyksen eri palveluissa oli viime vuonna 12 700 asiakasta, kun vuotta aiemmin asiakkaita oli 8 400. Vuonna 2017 asiakkuuksiin liittyviä yhteydenottoja tilastoitiin 62 800, kun vastaava luku oli vuotta aiemmin 44 000 (kasvua 44 prosenttia). Asiakaskontaktit lisääntyivät kaikissa palvelumuodoissa ja suurinta kasvu oli verkon chat-palvelussa. RIKUchatin yhteydenotot kasvoivat 3 100 yhteydenottoon edellisvuoden 1 100 yhteydenotosta.

Tammikuussa 2018 tehdyn kyselyn (Kantar TNS) perusteella Rikosuhripäivystyksen tunnettuus on lisääntynyt selvästi.

Tunnettuus2018

– Tunnettuuskyselyn perusteella voidaan sanoa, että 72 prosenttia vastaajista tunsi tai oli kuullut Rikosuhripäivystyksen ainakin nimeltä. Tässä on peräti 15 prosenttiyksikön kasvu edelliseen, joulukuussa 2016 tehtyyn mittaukseen verrattuna. Tämä varmasti selittää myös asiakasmäärien kasvua, kertoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

– Kasvu johtuu varmasti myös siitä, että olemme pystyneet valtioavun kasvun myötä parin viime vuoden aikana vahvistamaan entisestään koko maan kattavaa palveluverkostoamme. Viimeisimpänä olemme helmikuussa avanneet uuden palvelupisteen Ahvenanmaalle. Nyt meillä on jo 31 palvelupistettä eri puolilla maata, kertoo Åberg.

Ammatillisesti ohjattu vapaaehtoistoiminta on tärkeä osa Rikosuhripäivystyksen tukitoimintaa.

– Koulutamme joka vuosi uusia vapaaehtoisia, jotka toimivat tukihenkilöinä rikoksen uhreille ja heidän läheisilleen sekä tarjoavat asiantuntevaa ja luotettavaaneuvontaa kaikissa RIKUn eri palvelumuodoissa. Palvelupisteiden lisäksi meidät tavoittaa myös verkossa ja puhelimitse. Vapaaehtoisia oli toiminnassa mukana viime vuonna jo yli 500, kertoo Leena-Kaisa Åberg.

Kansainvälinen rikosuhriviikko rohkaisee hakemaan apua

Kansainvälistä rikosuhriviikkoa vietetään helmikuussa viikolla 8 eli 19.–25.2.2018. Euroopan rikosten uhrien päivää vietetään kyseisen viikon torstaina 22. helmikuuta. Suomessa viikkoa vietetään teemalla Kaikki haavat eivät parane laastarilla. Teemalla muistutetaan rikosten uhreja ja heidän läheisiään olemassa olevista palveluista sekä rohkaistaan hakemaan apua.

– Kaiken kaikkiaan vuonna 2017 määrälliset tavoitteet saavutettiin erinomaisesti. Valitettavaa on, että asiakkaiden sukupuolijakauma muuttuu edelleen hyvin hitaasti, vaikka miesten osuus asiakkaista viime vuonna hieman kasvoi, kertoo toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Kaikki kampanjavideot Rikosuhripäivystyksen kanavalla

toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg, 050 3378 703, leena-kaisa.aberg@riku.fi
tiedottaja Sami Liukkonen, 050 432 9998, sami.liukkonen@riku.fi

Rikosuhripäivystys parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita. RIKUn palvelut ovat käytettävissä 31 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä. Toimintaa rahoittaa oikeusministeriö. riku.fi.