Brottsofferjourens (RIKU) tjänster användes i fjol av 22 600 klienter vilket är 25 procent fler än året innan. Andelen män utgör 22 procent och andelen kvinnor 78 procent av det totala antalet klienter.
Det var 4 500 fler klienter än år 2019 och dataintrånget i Vastaamo som det rapporterades om i oktober stod för cirka 1 500 av de nya klienterna. Vastaamo stod även bakom ökningen av antalet klienter relaterade till bland annat identitetsstölder. Överlag syntes en ökning av antalet brott på nätet i RIKUs tjänster. Den klart största klientgruppen är dock fortfarande offer för våld i nära relationer.
– Trots coronapandemin ökade antalet klienter vilket visar att tjänsterna är kända och att klienterna även bättre än tidigare hänvisas till RIKU. Det som varit speciellt under coronaåret är den ökade telefonhjälpen som tog fart i och med utvidgningen av 116 006-telefontjänstens öppettider, säger Brottsofferjourens verkställande direktör Leena-Kaisa Åberg.
Brottsofferjouren 116 006-telefontjänsten har sedan den 31.3.2020 varit öppen från måndag till fredag, på finska kl. 9–20 och på svenska kl. 12–14. I fjol tog vi emot 5 500 samtal i tjänsten medan motsvarande antal år 2019 var 2 100. Även antalet klienter i RIKUchatten ökade och uppgick till 3 700 ifjol. Antalet långvariga stödrelationer var 7 100, dvs. på samma nivå som år 2019.
I början av coronapandemin förra våren var det en tillfällig nedgång i antalet klienter men situationen stabiliserades snabbt. Från våren var man tvungen att minska ansikte mot ansikte-tjänsterna. Klienterna använde dock mer tjänster av engångsnatur än tidigare.
Vid RIKU arbetar cirka 500 aktiva frivilliga som möjliggör RIKUs tjänster åt ett så stort klientantal. Till exempel i samband med Vastaamo-fallet arbetade kring 50 frivilliga i telefonjouren under den mest brådskande veckan.
– Under brottsofferveckan vill vi förmedla vårt tack och vår uppskattning till de frivilliga som stöder offren. De arbetar inom alla våra tjänster i RIKU, telefon- och chathjälpen samt som personliga stödpersoner. Deras tid och kompetens är helt oersättlig, säger Leena-Kaisa Åberg.
Brottsofferjouren är också med i kampanjen Victim Support Europe vars målsättning är att öka européernas kunskap om rätten till avgiftsfria stödtjänster för brottsoffer. Kampanjen inleds med den internationella brottsofferdagen den 22.2.2021 och fortsätter fram till dagen mot våld mot kvinnor den 25.11.2021.
Den internationella brottsofferveckan hålls traditionellt i februari under vecka 8, dvs. 22–28.2.2021.
Tilläggsuppgifter
verkställande direktör Leena-Kaisa Åberg, 050 3378 703, leena-kaisa.aberg@riku.fi
Brottsofferjouren förbättrar ställningen för brottsoffer, deras närstående och vittnen till brott genom att tillhandahålla stöd- och rådgivningstjänster med låg tröskel. RIKUs tjänster är tillgängliga vid 31 serviceställen runt om i landet – ansikte mot ansikte, per telefon och på nätet. Tjänsterna är avgiftsfria och det är även möjligt att kontakta RIKU anonymt. Verksamheten finansieras av justitieministeriet.