Quick quit Skip to content

Det elektroniska hörandet av offren i Vastaamo-dataintrånget inleds – CKP och RIKU samarbetar för att tillgodose offrens rättigheter

Dataintrånget i Psykoterapicentret Vastaamo är globalt ett exceptionellt brott vars utredning har krävt gemensamma insatser av polisen och olika stödtjänster. Vastaamos utredningsledare Marko Leponen från Centralkriminalpolisen och verksamhetsledaren Leena-Kaisa Åberg från Brottsofferjouren berättar hur brottsprocessen framskrider härnäst och vad man lärt sig om fallet så här långt.

Det har snart gått ett år sedan dataintrånget vid Psykoterapicentret Vastaamo. Utredningsarbetet av brottet har storleksmässigt varit störst hittills. Polisen och Brottsofferjouren (RIKU) har båda koncentrerat mycket resurser på att utreda fallet och stöda offren.

marko leponen

Marko Leponen

Centralkriminalpolisen (CKP) har material som omfattar tiotals miljoner A4-ark i ärendet och CKP:s utredningsledare Marko Leponen har redan i sina tidigare intervjuer berättat att han är optimistisk till att brottslingen kan gripas genom hårt arbete. Brottsofferjouren har sedan början stött offren för dataintrånget och sammanställt aktuell information och direktiv i fallet på sina webbsidor.

Nästa steg i brottsprocessen är det elektroniska systemet för hörande.

Läs mera: Polisens anvisningar till Vastaamoläckans offer

Offren ska fylla i en elektronisk förhörsblankett

Det elektroniska systemet för hörande är i praktiken en förhörsblankett med hjälp av vilken de målsägandes, dvs. brottsoffrens straff- och skadeståndsanspråk registreras för förundersökningen och den kommande domstolsbehandlingen. Det elektroniska systemet för hörande är viktigt eftersom det registrerar målsägandes anspråk i förundersökningsprotokollet och ser till att målsägandes rättigheter tillgodoses under brottsprocessen.

“Med avseende på undersökningen är målsägandes anspråk viktiga särskilt eftersom målsäganden endast genom att framställa straffanspråk har rätt att yrka på till exempel skadestånd av gärningsmannen “, säger Marko Leponen.

Deltagandet i det elektroniska systemet för hörande rekommenderas trots att utredningen fortfarande är på hälft och gärningsmannen inte har gripits och att ersättningar inte kan garanteras.

”Under brottsutredningen är det viktigt att få en uppfattning om hurudana situationer offren har utsatts för och hurudant lidande brottet har orsakat dem. Systemet hjälper även till att skapa en helhetsbild av det som skett”, säger Leena-Kaisa Åberg.

RIKU erbjuder hjälp för ifyllandet av den elektroniska förhörsblanketten

Hörandet ordnas för första gången elektroniskt på grund av det exceptionellt stora antalet offer. Eftersom den här typen av hörande inte har genomförts förut har man särskilt satsat på anvisningar för systemet och stödåtgärder.

”Hörandet har utarbetats så det är lika för alla och i planeringen har man strävat efter att hörandet ska vara så enkelt att genomföra som möjligt”, säger Leponen.

Brottsofferjouren har också ansträngt sig för att säkerställa att användningen av det elektroniska systemet för hörande ska vara så enkelt som möjligt för offren. Utöver stödtjänsten publiceras detaljerade råd för ifyllandet av blanketten på webbsidorna.

”Vi riktar mer arbetstagar- och frivilligresurser för att stöda och hjälpa offer i frågor relaterade till det elektroniska systemet för hörande. Man får hjälp via 116 006-telefontjänsten och RIKUchatten och dessutom kan klienten be om en avtalad tidpunkt för stöd via en separat nätblankett. Det här är en stor separat insats som hela vår organisation har förberett sig inför”, säger Åberg.

Centralkriminalpolisen och Brottsofferjouren har haft ett nära samarbete för att garantera det elektroniska systemets funktion. Både Leponen och Åberg beskriver samarbetet som framgångsrikt.

”Samarbetet har fungerat väldigt bra från start. Det har varit viktigt att RIKU har varit med från allra första början. I den här typen av situationer är det ibland svårt för brottsoffer att hitta information om hur de ska agera och varifrån de kan få olika typ av hjälp. Jag upplever att RIKU har lyckats väldigt bra i den här uppgiften och de har underlättat polisens arbete i många skeden”, säger Leponen.

Också Leena-Kaisa Åberg berömmer det smidiga och viktiga samarbetet. Dessutom tackar hon de olika frivilligaktörerna, såsom frivilligorganisationen KyberVPK bestående av cyberexperter, för deras hjälp i stödandet av offren i Vastaamo-dataintrånget.

“Det har varit glädjande att frivilligaktörerna har erbjudit RIKU sin hjälp och att vi har kunnat använda oss av deras kunskap för att stöda offren”, säger Åberg.

Fallet har lyft fram offrens rättigheter i en offentlig diskussion

Samtidigt som Vastaamos arbetsamma brottsprocess har krävt nya arbets- och samarbetssätt har den även varit väldigt lärorik.

”Fallet har lyft fram frågor längs vägen som vi kan dra nytta av i framtiden. Det är bra att vi i framtiden är ännu mer förberedda på den här typen av fall i den här storleksklassen. Vi har verkligen anledning att säga att vi redan nu har lärt oss mycket. I efterhand kommer vi säkert att göra nya observationer om vad som är bra att beakta i en dylik process i fortsättningen. Vi kommer säkert att granska om vår nuvarande förundersöknings- och domstolsprocess är tillräckligt kapabel att ta emot ärenden i den här storleksklassen nu och i framtiden och hur den borde utvecklas med beaktande av dessa frågor”, säger Leponen.

Fallet har lyft fram offrens rättigheter i en offentlig diskussion. Leena-Kaisa Åberg tror att helhetsbilden av Vastaamo-fallet kommer att ge ny information och väcka diskussion om hur dataintrångsoffrens rättigheter bättre kan tryggas i framtiden.

“Vastaamo-fallet får oss att fundera över till exempel ersättningsfrågor och begrunda på vilket sätt det nuvarande systemet inte är rättvist med avseende på offret.”

En kris som är så stor och som berör så många instanser som Vastaamo-dataintrånget har även lyft fram vikten av olika frivilligaktörers arbete och redan nu lett till vissa förbättringar för dataintrångsoffrens ställning.

“Det har varit glädjande att se att viljan att hjälpa är stor även då nöden är stor”, säger Leena-Kaisa Åberg.

Text: Saara Lehtonen

Läs mer

Polisens anvisningar till Vastaamoläckans offer