Kärleksbedrägerier på nätet

Olika brott som sker på internet har ökat och kommer att öka betydligt även i framtiden. Det är särskilt olika bedrägerier som utförs via nätet som har ökat kraftigt de senaste åren. Det som är problematiskt med nätbrottslighet är att brott och brottslingar på nätet överskrider lätt de nationella gränserna. Brottslingarna kan vara enskilda personer eller en del av den organiserade yrkesbrottsligheten och de täcker effektivt sina spår på nätet vilket leder till att det är svårt att reda ut nätbrotten.

Kärleksbedrägerier, kärleksbluffar eller romansbedrägerier är brott och vem som helst kan drabbas. Gärningsmännen är ofta väldigt skickliga både människokännare och nätanvändare. De utnyttjar hänsynslöst människans naturliga behov av att hitta sällskap eller en livspartner. Till en början kan det vara väldigt svårt att identifiera att man är ett offer, är det fråga om en vanlig bekantskap med en annan människa som söker sällskap eller ett professionellt bedrägeriförsök.

Typiska drag för kärleksbedrägerier

  • Offret kontaktas vanligtvis via social media.
  • Bedragaren berättar väldigt snart efter kontakten att hen vill ha en gemensam framtid i Finland, ett land hen redan vet mycket om. Ofta avbokas besöken i Finland på grund av olika olycksaliga händelser.
  • Videokonversationer är av en eller annan orsak inte möjliga med bedragaren.
  • Bedragaren har ofta nyligen fått ett arv eller på annat sätt en större summa pengar.
  • Gemensamt för bedrägerierna är att bedragaren vill överföra en stor summa pengar till sin dejtingpartner men först måste man skicka pengar till bedragaren för att överföringen ska kunna genomföras.
  • Ofta ombeds man överföra pengarna till någon annans konto, inte till bedragaren själv. Begäran om pengar kan även vara kopplad till någon form av nödsituation, såsom sjukhuskostnader, löneutbetalningar, tullkostnader, arbetslöshet, skilsmässa eller en anhörigs dödsfall.
  • Begäran om överföring av pengar kan upprepas och som stöd kan olika kvitton och myndighetsdokument uppvisas. Bedragaren kan även använda utomstående människor för att bevisa att situationen är äkta. Det är inte ovanligt att offret kontaktas av en banktjänsteman, tulltjänsteman eller läkare som sköter bedragarens ärende. E-posten kan komma från speciella adresser men oftast är adressen i formatet fornamn.efternamn@firma.com.
  • Bedragaren skuldlägger även offret om hen inte går med på eller klarar av att överföra pengar.
  • Bedragaren bevisar enkelt sin egen trovärdighet och äkthet genom att till exempel skicka bilder på sig själv tillsammans med djur eller barn eller i ett förtroendeingivande arbete. Bedragaren kan även skicka länkar till sitt företags hemsidor. Oftast säger hen sig vara rik, ha ett bra arbete och vara i god fysisk kondition.
  • Bedragaren är skicklig på att dementera och motivera eventuella misstankar som riktas mot hen.
    Misstänker du att du fallit offer för kärleksbedrägeri?

Har du eller misstänker du att du fallit offer för kärleksbedrägeri?

  • Skicka inte mer pengar till någon,
  • kontakta din egen bank,
  • gör en brottsanmälan till polisen och
  • diskutera din situation vid Brottsofferjouren. Tjänster | Kontaktuppgifter

Kärleksbedrägeri, dvs. Love scam

Följande exempel beskriver hur ett typiskt kärleksbedrägeri eller en kärleksbluff vanligtvis framskrider.

Maija är en 55-årig kvinna som är frånskild sedan flera år tillbaka. En kväll fick hon ett meddelande på Facebook där en amerikan vid namn Neal kort berättade om sig själv och hoppades på svar. En regelbunden kommunikation per e-post, WhatsApp och telefon tog fart. Några månader efter det första meddelandet ringde Neal och berättade att han arbetade på en byggarbetsplats i England. De hade problem med bankkontot och lönerna borde snabbt utbetalas till arbetstagarna. Maija lovade låna pengar, företaget och dess verkställande direktör Neal var ju trots allt solida.

Neal skickade en bild på kontoutdraget åt Maija enligt vilket det fanns medel på över 400 000 dollar på kontot. Först lånade Maija 2 000 euro några gånger men på grund av nya motgångar och myndighetsavgifter begärdes mer pengar och summorna som lånades steg. Betalningarna lyckades snabbt i nätbanken och snart hade 50 000 euro överförts till privatpersoner i Italien och Storbritannien.

Banken uppmärksammade kundens betalningar och bankens bedrägerienhet började undersöka fallet mer noggrant. Banken kontaktade Maija och hon skickade bilder per e-post på Neals pass och övriga dokument. Snabbt hittade man mycket stiliga hemsidor på nätet där företagets ansvarspersoner presenterades. En bildsökning och mer ingående undersökning avslöjade dock egendomligheter såsom att Neals bild även användes som en annan persons profilbild.

Samma mönster hade använts på hemsidor till flera olika företag. Man hade inte ens bemödat sig att modifiera texterna på hemsidorna.

Bedrägeriet kom som en överraskning för Maija. Maija blev snabbt övertygad och skickade inte längre pengar åt bedragarna. Trots att den ekonomiska förlusten var stor hade kunden inte hunnit skicka hela sin förmögenhet eller hunnit ta lån från banken eller av bekanta.

Följande dag lade banken märke till att en annan kund betalat 2 500 euro till samma konto i Italien. Den här gången kunde betalningen stoppas och returneras till kundens konto. Kunden var väldigt förvånad och tacksam över att banken hade förhindrat bedrägeriet innan en enda betalning genomförts.

Visste du att

  • 90 procent av offren för kärleksbedrägerier är kvinnor. Nästan alla offer är i åldern 45–74 år,
  • kring hälften av offren har kontaktats via Facebook,
  • resten har valts ut som offer på dejtingsajter och i diskussionsforum,
  • nästan alla offer bor ensamma och
  • den första begäran om överföring av pengar kommer nästan alltid efter några månaders kommunikation.

Ett test, känner du igen kärleksbedrägeri?

Läs mera:

Åtgärder för att reda ut nätbedrägerier