Nopea poistuminen Siirry sisältöön

Vastaamo-tietomurron uhrien sähköinen kuuleminen alkaa – KRP ja RIKU tekevät yhteistyötä uhrien oikeuksien toteutumiseksi

Tämä juttu on julkaistu lokakuussa 2021 osana RIKUteema-juttukokonaisuutta. Aiheena oli tietomurrot.


Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto on maailmanlaajuisesti poikkeuksellinen rikos, jonka selvittäminen on vaatinut yhteisiä ponnistuksia poliisin ja erilaisten tukipalveluiden kesken. Vastaamon tutkinnanjohtaja Marko Leponen Keskusrikospoliisilta ja toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg Rikosuhripäivystyksestä kertovat, miten rikosprosessi etenee seuraavaksi ja mitä tapauksesta on tähän mennessä opittu.

Lue lisää: Vastaamo-tietomurron kuulustelu – neuvoja ja tukea poliisin lomakkeen täyttämiseen  |  Miten Vastaamo-tapaus etenee uhrin näkökulmasta?  |  Vahingonkorvausten vaatiminen Vastaamon konkurssipesältä

Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurrosta tulee pian kuluneeksi vuosi. Rikoksen tutkintatyö on ollut kokoluokaltaan suurin tähänastisista. Poliisi ja Rikosuhripäivystys (RIKU) ovat molemmat keskittäneet paljon resursseja tapauksen selvittämiseksi ja uhrien tukemiseksi.

marko leponen

Marko Leponen, keskusrikospoliisi

Keskusrikospoliisilla (KRP) on tapauksesta kymmenien miljoonien A4-arkkien edestä aineistoa ja KRP:n tutkinnanjohtaja Marko Leponen on kertonut jo aiemmissa haastatteluissaan olevansa luottavainen siihen, että rikollinen voidaan saada kovalla työllä kiinni. Rikosuhripäivystys on tukenut tietomurron uhreja alusta alkaen ja koonnut verkkosivuilleen ajankohtaista tietoa ja toimintaohjeita tapaukseen liittyen.

Seuraava askel rikosprosessissa on sähköinen kuulemisjärjestelmä.

Uhrien kannattaa täyttää sähköinen kuulustelulomake

Sähköinen kuulemisjärjestelmä on käytännössä kuulustelulomake, jonka avulla kirjataan esitutkintaa ja tulevaa tuomioistuinkäsittelyä varten asianomistajien eli rikoksen uhrien rangaistus- ja korvausvaatimukset. Sähköinen kuulemisjärjestelmä on tärkeä siksi, että sen avulla asianomistajan vaatimukset kirjataan esitutkintapöytäkirjaan ja huolehditaan, että asianomistajan oikeudet rikosprosessissa toteutuvat.

”Tutkinnan kannalta asianomistajan vaatimukset ovat tärkeitä erityisesti siksi, että vain rangaistusvaatimuksen esittämällä asianomistajalla on oikeus vaatia esimerkiksi korvauksia rikoksen tekijältä”, sanoo Marko Leponen.

Sähköiseen kuulemisjärjestelmään osallistuminen on suositeltavaa huolimatta siitä, että tutkinta on vielä kesken, eikä tekijää ole saatu kiinni ja takeita korvauksista ole.

”Rikostutkinnassa on tärkeää saada käsitys siitä, minkälaisiin tilanteisiin uhrit ovat joutuneet ja minkälaista kärsimystä rikos on heille aiheuttanut. Järjestelmä auttaa myös luomaan kokonaiskuvaa tapahtuneesta”, Leena-Kaisa Åberg sanoo.

RIKU tarjoaa apua sähköisen kuulustelulomakkeen täyttämiseen

Kuuleminen järjestetään ensimmäistä kertaa sähköisesti uhrien poikkeuksellisen suuren määrän vuoksi. Koska tämän tyyppistä kuulemista ei aiemmin ole tehty, on järjestelmän ohjeistukseen ja tukitoimintoihin panostettu erityisesti.

”Kuuleminen on laadittu yhteismitalliseksi kaikille, ja sen suunnittelussa on pyritty huomioimaan se, että kuuleminen olisi mahdollisimman helppokäyttöinen tehdä”, sanoo Leponen.

Myös Rikosuhripäivystyksessä on tehty ponnistuksia sen varmistamiseksi, että sähköisen kuulemisjärjestelmän käyttö on uhreille mahdollisimman helppoa. Tukipalvelun lisäksi verkkosivuilla julkaistaan yksityiskohtaisia neuvoja lomakkeen täyttöön.

”Me kohdistamme lisää työntekijä- ja vapaaehtoisresursseja tukemaan ja neuvomaan uhreja sähköiseen kuulemisjärjestelmään liittyvissä kysymyksissä. Apua saa 116 006 -puhelinpalvelusta ja RIKUchatista, ja lisäksi asiakas voi erillisellä verkkolomakkeella pyytää sovitun ajankohdan tuen saamiselle. Tämä on iso erillinen ponnistus, johon meidän koko organisaatio on varautunut”, Åberg sanoo.

Sähköisen kuulemisjärjestelmän toimivuuden takaamiseksi Keskusrikospoliisi ja Rikosuhripäivystys ovat tehneet tiivisti yhteistyötä. Sekä Leponen että Åberg kuvailevat yhteistyötä onnistuneeksi.

”Yhteistyö on alusta asti ollut erittäin hyvää ja toimivaa. On ollut tärkeää, että RIKU on ollut mukana tapahtuman alusta lähtien. Tämän tyyppisessä tilanteessa rikoksen uhrien on välillä haastavaa löytää tietoa siitä, kuinka tulisi toimia ja mistä minkäkin tyyppistä apua saa. Tässä tehtävässä koen RIKUn onnistuneen todella hyvin ja helpottaneen poliisin toimintaa monessakin vaiheessa”, sanoo Leponen.

leena-kaisa åberg

Leena-Kaisa Åberg

Myös Leena-Kaisa Åberg kehuu sujuvaa ja tärkeää yhteistyötä. Lisäksi hän kiittää erilaisia vapaaehtoistoimijoita, kuten kyberasiantuntijoiden muodostamaa vapaaehtoisorganisaatio KyberVPK:ta tarjoamastaan avusta Vastaamo-tietomurron uhrien tukemisessa.

”On ollut ilahduttavaa, että vapaaehtoistoimijat ovat tarjonneet RIKUlle apuaan ja olemme voineet hyödyntää heidän osaamistaan uhrien tukemisessa”, Åberg sanoo.

Tapaus on nostanut uhrien oikeudet julkiseen keskusteluun

Siinä missä työteliäs Vastaamon rikosprosessi on vaatinut uusia toiminta- ja yhteistyötapoja, on se ollut myös erittäin opettavainen.

”Tapaus on tuonut matkalla esiin asioita, joita voimme hyödyntää myös tulevaisuudessa. On hyvä, että tulevaisuudessa olemme entistä valmistautuneempia tämän tyyppisiin ja tämän kokoluokan juttuihin. Voidaan siis hyvällä syyllä sanoa, että jo tähän mennessä on opittu paljon. Varmasti jälkeenpäin tarkasteltuna tehdään vielä uusia havaintoja siitä, mitä asioita tulevaisuudessa olisi hyvä ottaa huomioon koko prosessin osalta. Erityisesti tarkasteltavaksi varmasti tulee se, onko meidän nykyinen esitutkinta- ja tuomioistuin prosessi riittävän kyvykäs ottamaan vastaan tämän kokoluokan juttuja nyt ja tulevaisuudessa ja kuinka sitä tulisi nämä asiat huomioiden kehittää”, Leponen sanoo.

Tapaus on myös nostanut rikoksen uhrin oikeudet julkiseen keskusteluun. Leena-Kaisa Åberg uskoo, että kokonaiskuvan saaminen Vastaamon tapauksesta antaa uutta tietoa ja herättää keskustelua siitä, miten tietomurtojen uhrien oikeudet turvataan paremmin tulevaisuudessa.

”Vastaamon tapaus laittaa miettimään esimerkiksi korvauskysymyksiä ja pohtimaan sitä, millä tavoin nykyinen järjestelmä ei ole oikeudenmukainen uhrin kannalta.”

Vastaamo-tietomurron kaltainen iso ja montaa tahoa koskettava kriisi on myös tuonut esille erilaisten vapaaehtoistoimijoiden työn tärkeyden ja johtanut jo nyt joihinkin parannuksiin tietomurron uhrien asemassa.

”On ollut ilahduttavaa nähdä, että kun hätä on suuri niin auttamisen halukin on suuri”, Leena-Kaisa Åberg sanoo.

Teksti: Saara Lehtonen

RIKUteema

RIKUteema on Rikosuhripäivystyksen verkkojulkaisu. Lokakuun 2021 RIKUteeman aiheena on tietomurrot.

Lue lisää

Vastaamo-tietomurron kuulustelu – neuvoja ja tukea poliisin lomakkeen täyttämiseen
Miten Vastaamo-tapaus etenee uhrin näkökulmasta?
Vahingonkorvausten vaatiminen Vastaamon konkurssipesältä