Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön
Miten tunnistaa identiteettivarkaus ja mitä tehdä, jos joutuu uhriksi?

Miten tunnistaa identiteettivarkaus ja mitä tehdä, jos joutuu uhriksi?

Identiteetin suojaamisesta on tullut yhä tärkeämpää yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä. Koska tilanteet ovat erilaisia, myös toimintaohjeet riippuvat tapauksesta. Hyviä käytännön neuvoja omaan tilanteeseesi voit katsoa myös Suomi.fi-palvelun oppaassa: Jouduitko tietovuodon tai tietomurron kohteeksi?

7 merkkiä siitä, että olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi

Jos huomaat jonkun näistä merkeistä, kannattaa toimia nopeasti, jotta identiteettivarkaus saadaan pysäytettyä:

  1. Saat laskun tai perintäkirjeen palvelusta tai tuotteesta, jota et ole itse hankkinut
  2. Sinulle lähetetään ilmoitus (tekstiviesti, soitto, sähköposti tai kirje) palvelusta, jota et ole tilannut
  3. Tililtäsi on vähennetty summa, jota et tunnista
  4. Saat luotonhakulomakkeita, joita et ole pyytänyt
  5. Tekemääsi lainahakemusta ei hyväksytä, vaikka luottotietosi ovat kunnossa
  6. Et saa enää kirjeitä nykyisiltä palveluntarjoajiltasi, esimerkiksi puhelinoperaattorilta tai lehtitilauksesta. Saatat myös saada ilmoituksen muuttuneista osoitetiedoistasi.
  7. Saat ilmoituksen luottotietojesi kysymisestä, vaikka et ole itse tehnyt hankintoja

Lähde: Asiakastieto: 7 merkkiä siitä, että olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi

Jos huomaat jonkin näistä merkeistä, kannattaa olla nopeasti yhteydessä laskun lähettäjiin ja poliisiin. Alla on lisää neuvoja erilaisiin tilanteisiin.

Voit tarkistaa SecPort-palvelun tietovuototarkistimella sähköpostiosoitteesi perusteella, onko tietojasi vuotanut jossakin isossa tietomurtotapauksessa. Työkalu on F-Securen tarjoama.

Jos henkilötietojasi käytetään väärin petostarkoituksissa

  1. Tee tarvittaessa luottokielto
  2. Varmista osoitetietojesi oikeellisuus Digi- ja väestötietovirastolta ja Postilta sekä oikaise tarvittaessa osoitetietosi. Tee tarvittaessa yhteystietojen luovutuskiellot
  3. Kerää todisteita (eli tallenna esimerkiksi tilausvahvistukset ja muut asiaan liittyvät viestit), ota yhteyttä poliisiin ja tee rikosilmoitus
  4. Ota yhteyttä petoksen kohteena oleviin organisaatioihin (esimerkiksi kauppiaisiin, joilta varastetulla henkilötiedolla tilataan tavaraa) ja tee reklamaatiot tilauksista tarvittaessa
  5. Tarvittaessa ota yhteyttä Rikosuhripäivystykseen

Jos henkilötietojasi käytetään väärin kiusaamis- tai häirintätarkoituksissa

  1. Pyydä valeprofiilien tai valheellisten viestien poistoa sosiaalisen median palveluista, internetin hakukoneista ja muista palveluista sekä rekistereistä
  2. Varmista osoitetietojesi oikeellisuus Digi- ja väestötietovirastolta ja Postilta sekä oikaise tarvittaessa osoitetietosi. Tee tarvittaessa yhteystietojen luovutuskiellot
  3. Mikäli tileillesi sosiaalisen median palveluissa tai muissa verkkopalveluissa on tunkeuduttu. Lue myös Sometili on kaapattu – toimi näin
    1. Vaihda salasanasi
    2. Joissakin verkkopalveluissa on mahdollista nähdä kaikki aktiiviset kirjautumiset kyseiseen palveluun. Sulje kaikki aktiiviset kirjautumisesi kyseisen sivun kautta
    3. Ota mahdollisuuksien mukaan käyttöön vahva tunnistautuminen
    4. Tarkasta, että salasanan palauttamiseen käytettävä sähköpostiosoite on oikea ja
    5. Pyydä tarvittaessa palveluntarjoajalta apua tilisi palauttamiseksi
  4. Kerää todisteita (esimerkiksi ruutukaappauksia), tarvittaessa ota yhteyttä poliisiin ja tee rikosilmoitus
  5. Tarvittaessa ota yhteyttä Rikosuhripäivystykseen

Jos maksukorttitietojasi käytetään väärin

  1. Sulje maksukorttisi välittömästi sulkupalvelussa ja ilmoita väärinkäytöksistä pankillesi tai muulle maksukorttiyhtiöllesi
  2. Kerää tiedot luvattomista maksutapahtumista ja tee tarvittaessa rikosilmoitus poliisille
  3. Tee luvattomista maksuista oikaisupyyntö maksukorttiyhtiöllesi
  4. Jos luvaton maksu on tehty kolmannen osapuolen maksupalvelun kautta (esimerkiksi PayPal) tai verkkokaupan kautta, ota yhteyttä palvelun tarjoajaan, ilmoita asiasta ja vaadi maksun kumoamista
  5. Tarvittaessa ota yhteyttä Rikosuhripäivystykseen

Lisää käytännön neuvoja: Suomi.fi-opas: Jouduitko tietovuodon tai tietomurron kohteeksi?

Lue lisää

mies katsoo puhelinta ja makaa sohvalla peiton alla
Nettihuijaus voi tapahtua kenelle tahansa

Jos olet joutunut huijatuksi, on tärkeä tiedostaa, ettet ole yksin ja apua on tarjolla. Lue lisää erilaisista huijauksista


Identiteettivarkaudet

Varastettuja henkilötietoja käytetään luvattomiin tarkoituksiin. Sometilini kaapattu – mikä neuvoksi?



RIKUn logo
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.

Lisätietoa tietosuojasta sivustollamme löydät täältä: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/tietosuoja/