Huijauskirjeet eli nigerialaiskirjeet
Huijauskirjeet ovat rikollisten käyttämä vanha keino, jolla yritetään saada rahaa tai arkaluonteisia tietoja ihmisiltä. Kirjeitä voi tulla sähköpostitse, tekstiviestillä ja harvemmin myös perinteisen postin kautta.
Yksi tunnetuimmista huijaustavoista on niin sanottu ”nigerialaiskirje”, jossa luvataan suuria rahasummia vastineeksi pienistä etukäteismaksuista. Näissä kirjeissä vedotaan usein joko auttamishaluun tai haluun saada helppoa rahaa, joskus jopa molempiin yhtä aikaa. Myös viestit lottovoitoista tai suurista perinnöistä ovat tyypillisiä huijaustapoja.
Yleisimmät huijauskirjeiden muodot
Huijauskirjeet pyrkivät houkuttelemaan vastaanottajan antamaan rahaa tai henkilökohtaisia tietoja. Yksi yleinen huijaustapa on lottovoittoilmoitus, jossa väitetään, että vastaanottaja on voittanut suuren rahasumman arpajaisissa, joihin hän ei ole koskaan osallistunut.
Toinen yleinen tyyli on tarina, jossa huijari esiintyy ulkomaisena viranomaisena, asianajajana tai jopa sukulaisena, joka tarvitsee apua suurten rahasummien siirtämisessä ulkomailta. Huijari lupaa palkkion vastineeksi avusta, mutta pyytää ensin maksamaan erilaisia käsittelykuluja tai veroja.
Toisinaan huijaukset vetoavat tunteisiin ja pyrkivät herättämään uhrissa auttamishalun. Kirjeen vastaanottajaa pyydetään maksamaan esimerkiksi sairaalakuluja tai matkakustannuksia. Tällaiset viestit ovat yleisiä myös rakkaushuijauksissa.
Miten huijauskirje toimii?
Huijauskirjeen perusidea on luoda vaikutelma, että vastaanottaja on saanut ainutlaatuisen tilaisuuden ansaita paljon rahaa helposti. Kun uhri vastaa huijarille, hänet johdatellaan maksamaan ensin pieni summa rahaa. Kun uhri on kerran maksanut, huijari pyytää lisää rahaa erilaisilla tekosyillä, kuten uusilla käsittelykuluilla, veroilla tai muilla maksuilla. Lopulta uhri menettää rahansa, eikä koskaan saa luvattua palkkiota.
Joissain tapauksissa huijarit voivat käyttää hyväkseen myös henkilötietoja, joita uhri on huomaamattaan antanut. Näitä tietoja voidaan käyttää identiteettivarkauksiin tai muihin rikoksiin. On tärkeää ymmärtää, että vaikka kirjeet tai viestit voivat näyttää virallisilta tai olla muuten vain vakuuttavia, ne ovat huijauksia.
Miten voi tunnistaa huijauskirjeen?
Huijauskirjeessä on usein joitakin selkeitä merkkejä, joiden perusteella sen voi tunnistaa. Jos tarjous on liian hyvä ollakseen totta, kyseessä on todennäköisesti petos. Jos sinulle luvataan suuria rahasummia ilman mitään loogista syytä, on hyvin todennäköistä, että sinua yritetään huijata.
Viestissä saatetaan myös luoda kiireen tuntua ja pyytää, että toimit nopeasti, jotta et menetä ”tilaisuuttasi”. Toisinaan huijari vetoaa tunteisiin ja saattaa pyytää apua esimerkiksi vaikeassa tilanteessa olevan sukulaisen puolesta. Huijauskirjeissä voi olla myös kirjoitusvirheitä, epäilyttäviä yksityiskohtia tai epävirallisen oloinen sähköpostiosoite.
Miten toimia, jos saat huijauskirjeen?
Jos saat kirjeen, sähköpostin tai viestin, joka vaikuttaa epäilyttävältä, älä vastaa siihen. Älä avaa viestin mukana tulevia liitetiedostoja tai klikkaa viestissä olevia linkkejä, sillä ne voivat sisältää haittaohjelmia tai johtaa huijaussivustoille. Paras tapa käsitellä epäilyttävä viesti on poistaa se välittömästi.
Jos olet antanut henkilökohtaisia tietoja tai maksanut rahaa huijarille, toimi nopeasti:
- Ota yhteyttä pankkiisi ja pyydä estämään mahdolliset tilisiirrot tai korttimaksut. Voit myös sulkea luottokorttisi tai pankkitilisi, jos epäilet niiden joutuneen vääriin käsiin.
- Tee rikosilmoitus poliisille
- Pyydä tarvittaessa apua esimerkiksi Rikosuhripäivystyksestä. Voit ilmoittaa huijauksesta myös Kyberturvallisuuskeskukselle.
Paras tapa suojautua huijauskirjeiltä on olla tarkkana epäilyttävien viestien suhteen. Luotettavat viranomaiset tai yritykset eivät koskaan pyydä sinua antamaan henkilökohtaisia tietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Älä luovuta pankkitietojasi, henkilötunnustasi tai muita arkaluonteisia tietoja kenellekään, ellet ole täysin varma viestin aitoudesta.
On myös hyvä tapa tarkistaa lähettäjän tiedot huolellisesti ja olla erityisen varovainen, jos viesti tuntuu oudolta tai epäilyttävältä. Jos et ole varma, voit aina kysyä neuvoa läheiseltä tai ammattilaiselta ennen kuin vastaat viestiin tai teet mitään toimia. Huolellisuus ja terve epäluulo ovat tehokkaimmat suojakeinot huijauskirjeitä vastaan.
Jos tarvitset tukea tai käytännön neuvoja rikosprosessiin, voit olla yhteydessä Rikosuhripäivystys 116 006 – puhelinpalveluun tai keskustella RIKUchatissa.
Lue lisää
Internethuijaus voi tapahtua kenelle tahansa
Nettihuijaus voi tapahtua kenelle tahansa
Jos olet joutunut huijatuksi, on tärkeä tiedostaa, ettet ole yksin ja apua on tarjolla. Lue lisää erilaisista huijauksista
Näin tunnistat nettihuijauksen
Opi tunnistamaan yleisimmät nettihuijaukset ja suojautumaan niiltä.