Send feedback QuitQuick quit Skip to content
Hur känner man igen identitetsstöld och vad ska man göra om man blir offer?

Hur känner man igen identitetsstöld och vad ska man göra om man blir offer?

Skyddet av identiteten har blivit allt viktigare i och med digitaliseringen av samhället. Eftersom situationerna kan vara olika, beror handlingsråden också på fallet. Praktiska råd för din egen situation hittar du även i Suomi.fi-tjänstens guide: Har du råkat ut för ett dataläckage eller intrång?

7 tecken på att du har blivit offer för identitetsstöld

Om du märker något av dessa tecken bör du agera snabbt för att stoppa identitetsstölden:

  1. Du får en faktura eller ett inkassokrav för en tjänst eller produkt som du inte har beställt
  2. Du får ett meddelande (SMS, telefonsamtal, e-post eller brev) om en tjänst som du inte har beställt
  3. En okänd summa har dragits från ditt konto
  4. Du får ansökningsblanketter för kredit som du inte har begärt
  5. Din låneansökan avslås trots att dina kredituppgifter är i ordning
  6. Du får inte längre brev från dina nuvarande tjänsteleverantörer, till exempel telefonoperatören eller tidningsprenumerationen. Du kan också få ett meddelande om att dina adressuppgifter har ändrats.
  7. Du får en avisering om att dina kredituppgifter har efterfrågats, trots att du inte själv har gjort några inköp

Källa: Asiakastieto: 7 tecken på att du har blivit offer för identitetsstöld

Om du märker något av dessa tecken bör du omgående kontakta fakturautställaren och polisen. Nedan finns fler råd för olika situationer.

Om dina personuppgifter används i bedrägerisyfte

  1. Gör vid behov en kreditspärr
  2. Säkerställ att dina adressuppgifter är korrekta hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posten och korrigera vid behov dina adressuppgifter. Gör vid behov ett utlämningsförbud för dina kontaktuppgifter
  3. Samla bevis (spara till exempel orderbekräftelser och andra meddelanden som är relevanta för ärendet), kontakta polisen och gör en brottsanmälan
  4. Kontakta de organisationer som är målet för bedrägeriet (till exempel säljare som beställningar har gjorts hos med dina stulna personuppgifter) och gör reklamationer om beställningarna vid behov
  5. Kontakta vid behov Brottsofferjouren

Om dina personuppgifter används i syfte att trakassera eller mobba

  1. Begär att falska profiler eller falska meddelanden raderas från sociala medier, sökmotorer och andra tjänster och register
  2. Säkerställ att dina adressuppgifter är korrekta hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posten och korrigera vid behov dina adressuppgifter. Gör vid behov ett utlämningsförbud för dina kontaktuppgifter
  3. Om någon har trängt in på dina konton i sociala medier eller andra onlinetjänster. Läs även Sociala medier-kontot har kapats – gör så här
    1. Byt ditt lösenord
    2. I vissa onlinetjänster kan du se alla aktiva inloggningar för tjänsten. Stäng alla aktiva inloggningar via den sidan
    3. Aktivera stark autentisering om möjligt
    4. Kontrollera att e-postadressen som används för lösenordsåterställning är korrekt
    5. Begär vid behov hjälp från tjänsteleverantören för att återställa ditt konto
  4. Samla bevis (till exempel skärmdumpar), kontakta polisen vid behov och gör en brottsanmälan
  5. Kontakta vid behov Brottsofferjouren

Om dina betalkortsuppgifter används på felaktigt sätt

  1. Spärra ditt betalkort omedelbart via spärrtjänsten och rapportera missbruket till din bank eller kortföretag
  2. Samla information om obehöriga transaktioner och gör en brottsanmälan till polisen vid behov
  3. Begär korrigering av obehöriga betalningar från kortföretaget
  4. Om den obehöriga betalningen har gjorts via en tredje parts betalningstjänst (till exempel PayPal) eller en nätbutik, kontakta tjänsteleverantören, rapportera ärendet och kräv att betalningen återkallas
  5. Kontakta vid behov Brottsofferjouren

Fler praktiska råd: Suomi.fi-guide: Har du råkat ut för ett dataläckage eller intrång?

Läs mera

Nätbedrägeri