Anna palautetta QuitNopea poistuminen Siirry sisältöön

Esteettömyys ja saavutettavuus RIKUn palveluissa

Me Rikosuhripäivystyksessä eli RIKUssa pyrimme varmistamaan, että palvelumme ovat saavutettavissa kaikille asiakkaillemme riippumatta erilaisista rajoitteista tai vammoista. Haluamme tarjota turvallisen ja esteettömän fyysisen ja digitaalisen ympäristön, jotta jokainen saa tarvitsemansa tuen.

Palvelupisteiden esteettömyys

Valitettavasti kaikki RIKUn palvelupisteet eivät ole fyysisesti esteettömiä, mutta kaikkien kasvokkain tavattavien asiakkaiden kohtaamiseen löydetään ratkaisu. Jos esimerkiksi pyörätuolia käyttävä asiakas asioi paikkakunnalla, jossa palvelupisteelle täytyy kulkea rappusia, järjestämme vaihtoehtoisen, esteettömän tilan, jossa voimme kohdata asiakkaan.

Jos haluat asioida kasvotusten palvelupisteellä, tapaamisesta tulee joka tapauksessa sopia etukäteen ja tässä yhteydessä on mahdollista varmistaa myös, että tilat ovat soveltuvat sinulle.

Saavutettavat verkkosivut ja digitaaliset palvelut

RIKUn verkkosivut, joilla juuri olet, on suunniteltu täyttämään digipalvelulain mukaiset saavutettavuusstandardit. Tämä tarkoittaa, että sivustomme on luettavissa ja käytettävissä myös apuvälineillä, kuten ruudunlukijoilla. Olemme kiinnittäneet huomiota värien kontrastiin, tekstien selkeyteen ja navigoinnin helppouteen, jotta kaikki käyttäjät voivat asioida verkkosivuillamme ilman esteitä. Lue lisää saavutettavuusselosteestamme.

Jokaisen riku.fi-sivun alaosassa on siniset painikkeet, joista voit jättää palautetta kyseisestä verkkosivusta.

Selkokieliset aineistot ja tulkin käyttö

Tarjoamme tärkeimpiä aineistoja selkokielellä, jotta viestimme on ymmärrettävissä myös henkilöille, joilla on kognitiivisia haasteita, oppimisvaikeuksia tai jotka ovat vasta suomen kieltä oppimassa. Käytettävissämme on myös kuvitettu rikosprosessiopas ihmiselle, jotka kommunikoivat kuvien avustuksella. Neuvoja rikoksen uhreille selkosuomeksi ja kuvatauluina

Lisäksi käytämme palveluissamme tarvittaessa luotettavaa tulkkia.

Voit asioida RIKUssa puhelimessa, verkossa tai kasvotusten

Kasvokkaisen tuen ohella tarjoamme tukea myös puhelimitse ja verkossa. Voit ottaa meihin yhteyttä soittamalla, RIKUchatissa tai jättämällä yhteydenottopyynnön lomakkeella.

Ota yhteyttä

Jos tarvitset tukea esimerkiksi tulkkauksen, erityisen odotustilan tai muun erityistarpeen suhteen, ota rohkeasti yhteyttä. Haluamme varmistaa, että asiointi kanssamme on sinulle turvallista ja esteetöntä.

Jos sinulla on kysyttävää esteettömyydestä tai tarvitset apua palveluihimme liittyen, voit ottaa meihin yhteyttä soittamalla, RIKUchatissa tai yhteydenottolomakkeella.

Lue lisää