Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Miten Vastaamo-tapaus etenee uhrin näkökulmasta?

Päivitetty 20.9.2024 kello 13.50

Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto on Suomessa ennennäkemätön rikoskokonaisuus. Tällä sivulla käydään läpi erilaisia mahdollisuuksia, mitä prosessissa voi tapahtua uhrien näkökulmasta. Vaihtoehtoja on useita, ja tapauksen käsittely jatkunee vielä vuosia.

Rikosasian käsittely käräjäoikeudessa on päättynyt, ja ratkaisu on julkaistu Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden verkkosivuilla: Vastaamo-kokonaisuuden tuomioistuinkäsittely Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa

Valtiokonttori on avannut oman asiointikanavan Vastaamo-tietomurron uhreille. Sivuilla lukee, että Vastaamoon liittyvien korvaushakemusten käsitteleminen Valtiokonttorissa alkaa 25.9.

Syyttäjälaitos on lähettänyt huhtikuun 2024 lopulla esitutkinnan rajoittamista koskevan kirjeen noin 10 000 uhrille. Suurin osa heistä on sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole tehneet aikoinaan rikosilmoitusta. Lisätietoa alempana tällä sivulla

Jos haluat käytännön neuvoja rikosprosessissa tai henkistä tukea, ota yhteyttä maksuttomiin palveluihimme: 

Usein kysyttyjä kysymyksiä tällä sivulla

Rikosprosessi tietomurtajaa vastaan ja erillinen oikeudenkäynti asianomistajien korvausvaatimuksista

Rikosasian käsittely käräjäoikeudessa on päättynyt, ja ratkaisu on julkaistu Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden verkkosivuilla: Vastaamo-kokonaisuuden tuomioistuinkäsittely Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa

Käräjäoikeus päätti jo oikeudenkäynnin alussa erottaa uhrien vahingonkorvausvaatimuksia koskevat asiat käsiteltäväksi erillisessä prosessissa. Sen aikataulusta ilmoitetaan myöhemmin.

Syyttäjän kirje asianomistajille huhtikuun 2024 lopulla

Syyttäjälaitos on lähettänyt kirjeen noin 10 000 ihmiselle, joiden osalta on tehty päätös esitutkinnan rajoittamisesta. Päätös on tehty 5.4.2024.

Miksi sain kirjeen? Suurin osa kirjeen saaneista on henkilöitä, jotka eivät ole tehneet rikosilmoitusta. Sähköpostiosoitteeseen, joka syyttäjän tietojen mukaan kuuluu sinulle, on kuitenkin syksyllä 2020 lähetetty kiristysviesti. Poliisi ei ole tarkemmin selvittänyt, oletko ollut asiakkaana. Osoitteesi löytyminen kiristäjältä voi liittyä siihen, että esimerkiksi Kela tai kunnat ovat ohjanneet asiakkaita Vastaamoon. Lisäksi syyttäjällä on tieto vain siitä, mihin sähköpostiosoitteisiin viesti on yritetty lähettää, mutta syyttäjä ei tiedä onko viesti tullut perille.

Pitääkö minun tehdä jotain? Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Halutessasi voit kuitenkin tarkistaa, mitä tietoja sinusta on ollut tallennettuna Vastaamon asiakasrekisterissä, ja arvioida sen perusteella tilannetta uudelleen. Ohjeet omien tietojen tarkistamiseen ovat alempana tällä sivulla Usein kysyttyjä kysymyksiä -kohdassa.

Mistä saan lisätietoa? Lue tältä sivulta usein kysyttyjä kysymyksiä. Siellä on esimerkiksi kerrottu, miten voit selvittää, mitä tietoja sinusta on ollut Vastaamon asiakasrekisterissä. Voit myös soittaa Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun tai tulla keskustelemaan RIKUchattiin.

Voinko hakea vahingonkorvauksia Valtiokonttorilta? Valtiokonttorin sivuilla kerrotaan, että jos olet tehnyt rikosilmoituksen tai poliisi on saanut rikoksesta tiedon muutoin ja olet antanut poliisille lausuman asiasta, voit hakea korvausta. Tässä tapauksessa sinun on toimitettava Valtiokonttorille poliisille annettu lausuma. Jos et ole antanut lausumaa, mutta haluat hakea vahingonkorvausta, voit halutessasi toimia syyttäjän kirjeessä antaman ohjeistuksen mukaisesti. Jos viet asiaa eteenpäin syyttäjän kirjeessä ohjeistamalla tavalla, sinulla on mahdollisuus hakea korvauksia Valtiokonttorilta. (6.5.2024)

Tähän ja muihin Valtiokonttorin maksamia korvauksia koskeviin kysymyksiin on vastauksia Valtiokonttorin verkkosivuilla: Valtiokonttori: Vastaamon uhrit

Voinko nostaa itse syytteen? Ota suoraan yhteyttä lakimieheen selvittääksesi asia.

Miksi minulle ei ole aiemmin kerrottu, että olen Vastaamon asiakas? Poliisille selvisi vasta tutkinnan loppuvaiheessa, kenelle kiristysviesti on lähetetty. Ennen sitä poliisin tieto uhreista perustui Vastaamon asiakkaiden tekemiin rikosilmoituksiin. Tämä johtui siitä, että korkein oikeus päätti, ettei tietoja Vastaamon asiakkaista voi luovuttaa poliisille ilman asiakkaan suostumusta. Tämän vuoksi poliisi teki linjauksen, että tutkinta tehdään asiakkaiden tekemien rikosilmoitusten perusteella. Poliisi kannusti julkisuuden kautta uhreja tekemään rikosilmoituksia. Siinä vaiheessa, kun tarkempi tieto kiristysviestien lähettämisestä selvisi muuta kautta, poliisi ei voinut enää tavoitella mahdollisia asiakkaita, koska uhreja oli niin paljon. Viranomaiset eivät myöskään halunneet pakottaa ketään mukaan prosessiin, koska tiedossa oli, että kaikki uhrit eivät siihen halua osallistua. (päivitetty 26.4.2024)

Usein kysyttyjä kysymyksiä


 

 

 

Kaavio erilaisista mahdollisuuksista vaatia vahingonkorvauksia Vastaamo-tietomurtoon liittyen

Vahingonkorvausvastuu voi olla usealla taholla 

Tietomurtaja ei ole ainoa taho, joka saattaa olla vahingonkorvausvelvollinen tapauksessa. EU:n tietosuoja-asetus määrittelee organisaatioille henkilötietojen keräämistä, säilytystä ja hallinnointia koskevat vaatimukset, joiden laiminlyömisestä voi seurata sanktioita. Asetuksessa on määritelty myös kaksi roolia, jotka hoitavat henkilötietojen käsittelyä. Rekisterinpitäjä päättää henkilötietojen käsittelytarkoituksesta ja -tavasta, ja henkilötietojen käsittelijä säilyttää ja käsittelee tiedot rekisterinpitäjän puolesta. 

Vastaamo on toiminut pääasiassa tietomurrossa vuotaneiden henkilötietojen rekisterinpitäjänä. Poikkeuksen tähän muodostaa tilanteet, joissa terveydenhuollon organisaatio on ostanut Vastaamolta palveluja – tällöin rekisterinpitäjä on ollut tämä kyseinen terveydenhuollon organisaatio, kun taas Vastaamo on toiminut henkilötietojen käsittelijän roolissa. 

Tietosuoja-asetuksen mukaisesti Vastaamolla rekisterinpitäjänä on ollut vastuu tietosuojasta. Niinpä myös Vastaamoon on kohdistettu oikeustoimia, koska sen on katsottu rikkoneen tätä vastuutaan. Yritysten osalta sanktiointi tietosuojarikoksissa on toteutettu hallinnollisilla seuraamuksilla. Julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen Itä-Suomen yliopistosta kertoi keväällä 2021, että siinä missä tietomurtajan osalta asiaa käsitellään vahingonkorvauslain perusteella, Vastaamon osalta asiaa käsitellään tietosuoja-asetuksessa säädettyjen vahingonkorvaussäännösten perusteella. 

Voutilainen huomauttaa, että Vastaamon ja tietomurtajan korvausvastuu ei koske samoja vahinkoja. Esimerkiksi tietomurtajan aiheuttama vahinko, joka ei ole enää rekisterinpitäjään sidoksissa, ei ole rekisterinpitäjän vastuulla. Tämän eron tiedostaminen on oleellista myös tapauksen uhrien näkökulmasta, sillä Vastaamoa ja tietomurtajaa koskevat vahingonkorvausprosessit ovat keskenään varsin erilaisia. 

Vastaamo haettiin helmikuussa 2021 konkurssiin ja sen liiketoiminta myytiin helmikuussa toiselle yhtiölle. Miljoonien eurojen velat jäivät Vastaamolle. Lue lisää: Vahingonkorvausten hakeminen Vastaamon konkurssipesältä 

Tietosuojavaltuutetun toimisto totesi joulukuussa 2021, että Vastaamo on rikkonut yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiä, ja määräsi sille hallinnollisen seuraamusmaksun. Tietosuojavaltuutetun toimisto: Psykoterapiakeskus Vastaamolle seuraamusmaksu tietosuojarikkomuksista 

608 000 euron seuraamusmaksu määrättiin maksettavaksi valtiolle, joten siitä ei seuraa suoraan korvauksia uhreille. ”Hallinnollinen sakko on konkurssissa viimesijainen saatava. Seuraamusmaksu ei siis pienennä muihin konkurssisaataviin, kuten mahdollisiin vahingonkorvauksiin käytettävissä olevia varoja”, tietosuojavaltuutetun päätöksessä kirjoitetaan. 

Mikä on Vastaamon vastuu? 

Vastaamon asiakkailla on oikeus tarkistaa, mitä tietoja itsestä on tallennettuna yrityksen rekisteriin. Koska Vastaamon toiminta on lakannut, siellä ei enää säilytetä asiakastietoja. Jos olet ollut Vastaamon asiakkaana kunnan, kuntayhtymän, sairaanhoitopiirin tai muun vastaavan organisaation kautta, voit pyytää asiakastietosi kyseiseltä organisaatiolta. 

Kaikki muut asiakastiedot on siirretty Kelan arkistoitavaksi. Kelasta asiakas voi tehdä tietopyynnön suojatulla sähköpostilla: Ohje tietopyynnön tekemiseen Kelasta 

Tietosuoja-asetuksen perusteella Vastaamo on rekisterinpitäjänä vastuussa sekä tietomurron aineellisista että sen aineettomista vahingoista, jos sen katsotaan laiminlyöneen tietosuoja-asetusta. Aineellinen vahinko voi viitata esimerkiksi taloudelliseen menetykseen ja aineeton taas esimerkiksi henkiseen kärsimykseen. Tässä tapauksessa kyseeseen voivat tulla molemmat vahingon muodot. 

Lue lisää: Vahingonkorvausten vaatiminen Vastaamon konkurssipesältä 

Konkurssi ei vaikuta niiden uhrien tilanteeseen, jotka on lähetetty esimerkiksi sairaanhoitopiiristä hoitoon Vastaamoon. Näissä vastuussa on lähettänyt sairaanhoitopiiri, jolle vahingonkorvausvaatimus on esitettävä tietosuoja-asetuksen perusteella. 

Sairaanhoitopiirien rooli ja vastuu tietomurrossa 

Jotkut sairaanhoitopiirit ovat lähettäneet asiakkaita Vastaamon palveluihin. Sairaanhoitopiirit ovat silloin toimineet itsenäisinä rekisterinpitäjinä, ja Vastaamo on toiminut henkilötietojen käsittelijänä sairaanhoitopiirien lukuun. 

Tietosuojavaltuutetun toimisto on selvittänyt niiden rekisterinpitäjien henkilötietojen käsittelyä, joiden lukuun Vastaamo on toiminut käsittelijänä, ja antanut joillekin rekisterinpitäjille huomautuksen.

Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta löytyy lisätietoa vahingonkorvausten vaatimisesta. Sivulla neuvotaan muun muassa ensisijaisesti esittämään korvausvaatimukset suoraan tietosuoja-asetusta rikkoneelle rekisterinpitäjälle tai henkilötietojen käsittelijälle. Lue lisää: Tietosuojavaltuutettu: Vahingonkorvausten vaatiminen tietosuoja-asetuksen rikkomisesta 

Mikäli vastuullinen taho, esimerkiksi sairaanhoitopiiri, on sote-uudistuksen jälkeen hyvinvointialueen hallinnoima, voi vaatimuksen lähettää hyvinvointialueelle tai HUS-yhtymälle. Vaatimus kannattaa toimittaa aina kirjaamon osoitteeseen.

Miten tästä eteenpäin? 

Uhrien oikeutta saada korvaus rikokseen perustuvasta vahingosta on suojattu erityissääntelyllä. Vahingonkorvausvelvollisuus ei vanhene sinä aikana, kun syyte on nostettuna, asia on käsittelyssä tuomioistuimessa tai syytetty on valittamassa päätöksestä hovioikeuteen tai korkeimpaan oikeuteen. Erityissääntely perustuu siihen, että oikeudenkäynnit ja niihin liittyvät valitusprosessit voivat pitää asiaa vireillä pahimmillaan vuosia. 

Tässä vaiheessa kannattaa seurata erityisesti Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuden viestintää: Vastaamo-kokonaisuuden tuomioistuinkäsittely  Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa

Lue lisää