Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Valepoliisihuijaus

Valepoliisihuijauksessa rikollinen esiintyy poliisina tai muuna viranomaisena ja yrittää saada uhrilta arkaluontoisia tietoja. Valepoliisit pyrkivät saamaan etenkin vanhusten pankkikorttitietoja ja verkkopankkitunnuksia.

Huijari pyrkii käyttämään hyväksi kansalaisen luottamusta poliisiin, ja näiden rikosten määrä on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Valepoliisit soittavat uhreille yleensä puhelimella, mutta joskus he voivat ilmestyä jopa kotiovelle.

Poliisin verkkosivujen mukaan valepoliisirikosten rikosnimike on virkavallan anastus.

Miten valepoliisihuijaus tapahtuu?

Valepoliisihuijarit toimivat yleensä suunnitellusti ja huolellisesti. He voivat esimerkiksi soittaa uhrille ja väittää, että hänen pankkitilinsä on vaarassa tai että hänen korttitietonsa on varastettu. Usein he pyytävät verkkopankkitunnuksia tai pankkikortin tietoja ongelman ”ratkaisemiseksi”.

Joissakin tapauksissa huijari saattaa myös ilmestyä henkilökohtaisesti uhrin kotiovelle esiintyen poliisina.

Erityisesti ikäihmiset ovat huijareiden kohteena, sillä heillä on usein vähemmän tietoa tietoturvasta ja he ovat luonteeltaan luottavaisempia viranomaisten suhteen. Kuten monissa muissakin huijauksissa, rikolliset luovat tunteen kiireestä.

Kuinka valepoliisin voi tunnistaa

Valepoliisihuijauksen tunnistamisessa tärkeää on olla tietoinen siitä, miten oikeat viranomaiset toimivat. Poliisi ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksia tai pankkikortin PIN-koodia, eikä myöskään pyydä siirtämään rahaa turvaan. Jos joku väittää olevansa poliisi ja pyytää tällaisia tietoja, on todennäköistä, että kyseessä on huijari.

Toinen merkki on kiireellisyyden korostaminen. Huijarit pyrkivät painostamaan uhreja toimimaan nopeasti ja varoittavat usein vakavista seurauksista, jos toimenpiteitä ei tehdä heti.

Miten toimia, jos epäilet, että rikollinen esiintyy poliisina?

Jos joku esittäytyy poliisina ja epäilet hänen olevan valepoliisi, kannattaa ensin kysyä hänen nimeään ja poliisilaitosta, jossa hän työskentelee. Tämän jälkeen voit soittaa kyseiseen poliisilaitokseen ja varmistaa henkilöllisyyden. Oikea poliisi esittelee aina virkamerkkinsä pyydettäessä, ja voit tarkistaa sen rauhassa ennen kuin jatkat keskustelua.

Jos huijari yrittää väkisin päästä kotiisi tai vaatii pankkitietoja, on tärkeää olla luovuttamatta mitään tietoja. Soita hätäkeskukseen numeroon 112 ja ilmoita epäillystä huijarista.

Miten suojautua valepoliisihuijauksilta?

Valepoliisihuijausten välttämiseksi on tärkeää olla tietoinen siitä, että poliisi tai pankki ei koskaan kysy arkaluontoisia tietoja puhelimitse tai kotikäynneillä. Aiheesta on hyvä keskustella läheisten kanssa, koska niin suuri osa valepoliisihuijauksista kohdistuu nimenomaan ikääntyneisiin.

Kannattaa myös harkita, voiko ikäihmisen puhelinnumeroa pitää salassa numeropalveluista, jotta huijarit eivät pääse helposti käsiksi heidän yhteystietoihinsa.

Perheen ja läheisten rooli on keskeinen. Avoin keskustelu siitä, miten toimia epäilyttävissä tilanteissa, voi estää huijauksen onnistumisen. Kannattaa sopia etukäteen, kuka läheinen on paras henkilö neuvomaan tällaisissa tilanteissa.

Mitä voit tehdä, jos valepoliisi on vienyt rahasi tai arkaluontoiset tietosi

Jos olet antanut huijarille pankkitietojasi tai verkkopankkitunnuksesi, on tärkeää toimia nopeasti.

  1. Soita heti pankkiisi ja pyydä sulkemaan pankkikorttisi ja verkkopankkitunnuksesi. Voit myös käyttää pankin sulkupalvelua, jos soitat pankin aukioloaikojen ulkopuolella. Pankkien asiakaspalveluiden yhteystiedot: OP, Danske Bank, Nordea, S-Pankki, Aktia, Ålandsbanken 
  2. Tee rikosilmoitus poliisille.

Kaikista huijausyrityksistä kannattaa ilmoittaa viranomaisille, vaikka vahinkoa ei olisikaan vielä ehtinyt tapahtua. Tämä auttaa poliisia ehkäisemään tulevia huijauksia.

Jos tarvitset tukea tai käytännön neuvoja rikosprosessiin, voit soittaa Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun tai tulla keskustelemaan RIKUchattiin (avautuu sivun oikeasta alakulmasta).

Lue lisää



RIKUn logo
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.

Lisätietoa tietosuojasta sivustollamme löydät täältä: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/tietosuoja/