Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Lähestymiskielto ja sen hakeminen selkosuomeksi

Esite pdf-tiedostona

Tästä esitteestä saat tietoa siitä,
mikä on lähestymiskielto

ja miten sitä haetaan.

Lähestymiskielto kieltää
kaiken lähestymisen

Jos joku henkilö uhkaa vapauttasi,
terveyttäsi tai henkeäsi,

voit hakea hänelle lähestymiskieltoa.

Myös häirintä voi olla syy

hakea häiritsijälle lähestymiskieltoa.

Lähestymiskieltoon määrätty henkilö
ei saa lähestyä sinua millään tavalla

eikä ottaa sinuun yhteyttä.

Sinäkään et saa ottaa yhteyttä häneen.

Milloin yhteydenotto on sallittu
kiellosta huolimatta?

Lähestyminen on sallittu silloin,
jos siihen on asiallinen ja erityinen syy.
Sellainen syy voi olla esimerkiksi
lapsen äkillinen sairastuminen.

Lähestymiskiellolla on
kolme muotoa

Voit hakea tilanteesi mukaan jotakin
seuraavista lähestymiskiellon muodoista.

Perusmuotoinen lähestymiskielto
Henkilö ei saa tavata sinua

eikä hän saa ottaa sinuun yhteyttä.

Yhteydenottoa ei saa edes yrittää.

Hän ei saa seurata tai tarkkailla sinua.

Perusmuotoinen lähestymiskielto on voimassa

enintään yhden vuoden.

Tarvittaessa aikaa voidaan jatkaa.

Laajennettu lähestymiskielto
Tässä kiellot ovat samoja

kuin perusmuotoisessa lähestymiskiellossa.

Lisäksi on kiellettyä oleskella

määrättyjen osoitteiden lähellä.

Tällaisia osoitteita voivat olla

esimerkiksi kotisi ja työpaikkasi osoitteet.

Laajennettu lähestymiskielto on voimassa

enintään yhden vuoden.

Tarvittaessa aikaa voidaan jatkaa.

Laajennetun lähestymiskiellon tehostaminen
Joskus laajennetun lähestymiskiellon syynä
on vakavan rikoksen estäminen.
Vakava rikos uhkaa suojattavan ihmisen
henkeä, terveyttä tai vapautta.
Silloin kieltoa voidaan tehostaa
teknisesti valvotulla lähestymiskiellolla.

Teknisesti valvottu lähestymiskielto tarkoittaa,
että Rikosseuraamuslaitos valvoo
kieltoon määrättyä henkilöä teknologian avulla.
Hänelle voidaan asentaa
esimerkiksi valvontapanta.
Lisäksi hänen on pidettävä
paikannuspuhelinta aina mukanaan.

Rikosseuraamuslaitos valvoo
pannan ja paikannuspuhelimen avulla
että henkilö noudattaa lähestymiskieltoa.

Perheen sisäinen lähestymiskielto
Henkilön on aina poistuttava

yhteisestä asunnosta.

Tämä lähestymiskielto voidaan määrätä,

jos rikoksen tai uhkan kohteena on

perheenjäsenen henki, terveys tai vapaus.

Perheen sisäinen lähestymiskielto on voimassa

enintään kolme kuukautta.

Tarvittaessa aikaa voidaan jatkaa.

Lähestymiskiellon hakeminen

Voit hakea lähestymiskieltoa käräjäoikeudelta.
Löydät hakulomakkeen 
oikeus.fi-verkkosivulta.
Täytä hakemus huolellisesti.

Voit kysyä Rikosuhripäivystykseltä

maksutonta apua hakemuksen tekemiseen.

Voit kysyä myös tukihenkilöä mukaasi,

kun oikeus päättää lähestymiskiellosta.

Lähestymiskiellon hakemisen kustannukset

Lähestymiskiellon hakeminen on ilmaista,
mutta oikeusavustajan palkkio
pitää yleensä maksaa itse.

On kuitenkin tilanteita,
joissa valtio voi maksaa
oikeudenkäyntiavustajan palkkion.

Tällainen tilanne voi syntyä silloin,
kun kiellon hakemisen syynä on rikos,
joka on uhannut suojattavan henkilön
henkeä, terveyttä tai vapautta.
Silloin käräjäoikeus voi päättää,
että valtio maksaa
oikeudenkäyntiavustajan palkkion.

Jos kiellon hakemisen syy on häirintä,
hakija maksaa itse oikeudenkäyntiavustajan kulut.
Hakemisesta ei kuitenkaan kannata luopua,
vaikka avustajan palveluihin ei olisi rahaa.

Käräjäoikeus käsittelee kiellon hakemisen
niin perusteellisesti,
että et välttämättä tarvitse
oikeudenkäyntiavustajaa.

Kannattaa myös selvittää,
voitko saada julkista oikeusapua.
Julkinen oikeusapu on maksutonta.
Sen saamiseen vaikuttavat tulot ja varallisuus
sekä se, millaista häirintä on ollut.

Voit kysyä mahdollisuutta
julkiseen oikeusapuun oman alueesi

oikeusaputoimistosta.

Oikeusavun saamiseen vaikuttavat

muun muassa tulot, menot ja käyttövarat.

Hakemuksen käsittely
käräjäoikeudessa

Käräjäoikeus käy istunnossaan läpi seikat,
joiden vuoksi haet lähestymiskieltoa.

Oikeus kuulee kaikkia osapuolia ja todistajia.

Oikeuden istunto voidaan pitää,
vaikka lähestymiskieltoon haettu henkilö

ei saapuisi oikeuteen.

Lähestymiskielto astuu voimaan heti,
kun se on määrätty.

Kiellon rikkomisesta voidaan rangaista vasta,

kun lähestymiskieltoon asetettu henkilö saa

tiedon lähestymiskiellosta.

Jos osapuolet haluavat lopettaa
lähestymiskiellon sen voimassaolon aikana,

lopettamista pitää hakea käräjäoikeudelta.

Osapuolet eivät voi sopia keskenään

lähestymiskiellon lopettamisesta.

Voit kysyä tukihenkilöä
Rikosuhripäivystyksestä

Voit kysyä meiltä tukihenkilöä
mukaan rikosilmoituksen tekemiseen,

esitutkintaan, oikeudenkäyntiin

ja muihin rikosprosessin tilanteisiin.

Autamme sinua löytämään myös
kriisi- ja oikeusapua sekä muuta tukea

omalta paikkakunnaltasi.

Lisätietoa verkossa: Palvelut

Rikosuhripäivystys eli RIKU auttaa sinua
rikosprosessin kaikissa vaiheissa.

Toimintaa tukee oikeusministeriö.

Esite pdf-tiedostona

Päivitetty 19.1.2024

Lue lisää

Rikosuhripäivystyksen esitteet selkosuomeksi
RIKUn esitteet ja oppaat



RIKUn logo
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.

Lisätietoa tietosuojasta sivustollamme löydät täältä: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/tietosuoja/