Tukea ja neuvoja seksuaalirikoksen uhrille
Tästä esitteestä saat tietoa siitä,
miten seksuaalirikoksen käsittely etenee
rikosilmoituksen tekemisestä
oikeudenkäyntiin ja tuomion
määräämiseen.
Mikä on seksuaalirikos?
Seksuaalirikoksessa tekijä rikkoo
toisen ihmisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
Seksuaalirikoksia ovat esimerkiksi raiskaus,
seksuaalinen kajoaminen, lapsenraiskaus
ja seksuaalinen kajoaminen lapseen.
Seksuaalinen kajoaminen tarkoittaa
esimerkiksi seksuaalista koskettelua.
Useimmat seksuaalirikokset ovat
yleisen syytteen alaisia.
Toisin sanoen poliisi voi alkaa tutkia rikosta,
vaikka uhri ei tee rikosilmoitusta.
Riittää, että poliisi saa rikoksen tietoonsa.
Syyttäjä voi viedä rikoksen oikeuteen,
vaikka uhri ei sitä vaatisi.
Mene lääkäriin nopeasti
Jos joudut seksuaalirikoksen uhriksi,
mene lääkäriin niin pian kuin mahdollista.
Näin saat tarvittavan hoidon ja tutkimukset.
Lopuksi lääkäri kirjoittaa lääkärinlausunnon.
Lääkärinlausunto on tärkeä,
kun rikosta käsitellään oikeudessa.
Säästä kaikki mahdolliset todisteet rikoksesta.
Tee rikosilmoitus
Tee rikosilmoitus mahdollisimman pian.
Voit tehdä rikosilmoituksen
poliisin internet-sivulla tai poliisiasemalla.
Jos tapaus on kiireellinen,
rikosilmoitus kannattaa tehdä
lähimmällä poliisiasemalla.
Esimerkiksi raiskaus on kiireellinen tapaus.
Voit kysyä itsellesi tueksi
Rikosuhripäivystyksen tukihenkilöä.
Hän tulee mukaasi poliisiasemalle.
Jos haluat, hän tukee sinua
myös esitutkinnassa ja oikeudessa.
Kun teet rikosilmoituksen,
voit pyytää sitä varten rauhallista tilaa.
Sinulla on oikeus tehdä rikosilmoitus
sillä kielellä, jota ymmärrät.
Lisäksi sinulla on oikeus tulkkiin
poliisin kuulusteluissa ja oikeudessa.
Esitutkinta
Poliisin esitutkinta tarkoittaa,
että poliisi selvittää, mitä on tapahtunut.
Sinun on hyvä kertoa poliisille
rehellisesti kaikki asiat,
jotka tiedät tapahtuneesta.
Poliisi voi arvioida kanssasi,
tarvitsetko erityistä suojelua.
Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä,
ettei sinun tarvitse nähdä oikeudessa
rikoksesta syytettyä.
Esitutkinnan lopuksi poliisi tekee pöytäkirjan.
Saat siitä maksuttoman kopion
sillä kielellä, jota ymmärrät.
Seksuaalirikoksen uhrilla on oikeus
saada maksuton oikeudenkäyntiavustaja
jo esitutkintaan.
Esitutkinnassa poliisi kysyy sinulta,
vaaditko vahingonkorvauksia.
Oikeudenkäyntiavustaja auttaa sinua
vahingonkorvauksen määrittelyssä.
Hän on mukana myös oikeudenkäynnissä,
jos asian käsittely etenee oikeuteen.
Rikosuhripäivystys voi auttaa sinua
löytämään oikeudenkäyntiavustajan.
Syyteharkinta ja oikeudenkäynti
Esitutkinnasta asia siirtyy syyteharkintaan.
Sen lopuksi syyttäjä päättää,
nostetaanko rikosasiasta syyte.
Jos syyttäjä päättää syyttää
epäiltyä tekijää rikoksesta,
käräjäoikeus kutsuu sinut oikeudenkäyntiin.
Oikeuden istunnosta saa jäädä pois
vain hyvin vakavasta syystä.
Sellainen voi olla esimerkiksi sairaus.
Jos sairaus estää sinua osallistumasta,
tarvitset lääkärintodistuksen.
Oikeus käsittelee seksuaalirikokset
yleensä niin, että paikalla ei ole yleisöä.
Tavallisesti oikeus määrää myös,
että uhrin henkilöllisyys pidetään salassa.
Oikeudenkäyntiavustajasi esittää oikeudelle,
mitä vaadit vahingonkorvaukseksi.
Sinun tehtäväsi on kertoa rehellisesti,
mitä tapahtui.
Jos et halua nähdä rikoksen tekijää,
voit pyytää sermin teidän väliinne.
Oikeuden tuomari voi myös päättää,
että oikeuden istunto pidetään suljetuin ovin.
Silloin paikalla ei saa olla ulkopuolisia ihmisiä.
Oikeudenkäyntiavustajasi auttaa sinua
saamaan nämä järjestelyt.
Oikeus voi antaa tuomion rikoksesta
joskus jo oikeuden istuntopäivänä.
Jos tuomio ilmoitetaan myöhemmin,
oikeus kertoo ilmoittamisen ajankohdan.
Tuomio lähetetään sähköpostilla
oikeudenkäyntiavustajallesi.
Tuomiosta voi valittaa hovioikeuteen.
Jos haluat tehdä valituksen,
oikeudenkäyntiavustajasi auttaa
sinua laatimaan valituksen.
Voit kysyä tukihenkilöä
Rikosuhripäivystyksestä
Voit kysyä meiltä tukihenkilöä
mukaan rikosilmoituksen tekemiseen,
esitutkintaan, oikeudenkäyntiin
ja muihin rikosprosessin tilanteisiin.
Autamme sinua löytämään myös
kriisi- ja oikeusapua sekä muuta tukea
omalta paikkakunnaltasi.
Lisätietoa verkossa: Palvelut
Rikosuhripäivystyksen palvelut selkosuomeksi
Rikosuhripäivystys eli RIKU auttaa sinua
rikosprosessin kaikissa vaiheissa.
Toimintaa tukee oikeusministeriö.
Päivitetty 5.1.2023
Lue lisää
Rikosuhripäivystyksen esitteet selkosuomeksi
RIKUn esitteet ja oppaat