Falsk polisbedrägeri
Vid ett falsk polisbedrägeri utger sig bedragaren för att vara polis eller annan myndighetsperson och försöker få offret att lämna ut känslig information. Falska poliser försöker särskilt komma åt äldre personers bankkortsinformation och nätbankskoder.
Bedragaren försöker utnyttja medborgarens förtroende för polisen, och antalet sådana brott har ökat avsevärt de senaste åren. Falska poliser ringer oftast upp offren per telefon, men ibland kan de till och med dyka upp vid dörren.
Enligt polisens webbplats är brottsrubriceringen för falsk polisbrott maktmissbruk.
Hur går falsk polisbedrägeri till?
Falska polisbedragare agerar vanligtvis planerat och noggrant. De kan till exempel ringa upp offret och påstå att hens bankkonto är i fara eller att hens kortuppgifter har stulits. Ofta ber de om nätbankskoder eller bankkortsinformation för att ”lösa” problemet.
I vissa fall kan bedragaren även personligen dyka upp vid offrets dörr och utge sig för att vara polis.
Äldre personer är särskilt utsatta eftersom de ofta har mindre kunskap om datasäkerhet och är mer benägna att lita på myndigheter. Som vid många andra bedrägerier skapar brottslingarna en känsla av brådska.
Hur kan du känna igen en falsk polis?
För att känna igen ett falskt polisbedrägeri är det viktigt att veta hur riktiga myndighetspersoner agerar. Polisen frågar aldrig efter nätbankskoder eller PIN-kod till bankkort och ber heller aldrig om att överföra pengar för säkerhets skull. Om någon påstår sig vara polis och ber om sådan information är det sannolikt en bedragare.
Ett annat tecken är betoningen av brådska. Bedragare försöker pressa offret att agera snabbt och varnar ofta för allvarliga konsekvenser om inga åtgärder vidtas omedelbart.
Vad ska du göra om du misstänker att en brottsling utger sig för att vara polis?
Om någon utger sig för att vara polis och du misstänker att hen är en falsk polis, bör du först fråga om hens namn och vilken polisstation hen arbetar på. Därefter kan du ringa till polisstationen och bekräfta identiteten. En riktig polis visar alltid sitt tjänstemärke på begäran, och du kan lugnt kontrollera det innan du fortsätter samtalet.
Om bedragaren försöker tvinga sig in i ditt hem eller kräver bankuppgifter, är det viktigt att inte lämna ut någon information. Ring nödnumret 112 och anmäl den misstänkta bedragaren.
Hur kan du skydda dig mot falsk polisbedrägeri?
För att undvika falsk polisbedrägeri är det viktigt att vara medveten om att polisen eller banken aldrig frågar efter känslig information per telefon eller vid hembesök. Det är bra att diskutera ämnet med närstående, eftersom en stor del av dessa bedrägerier riktas särskilt mot äldre.
Det kan också vara bra att överväga om äldre personers telefonnummer kan hållas hemligt i nummerupplysningstjänster för att bedragare inte lätt ska få tag på deras kontaktuppgifter.
Familjens och närståendes roll är central. En öppen diskussion om hur man ska agera i misstänkta situationer kan förhindra att bedrägeriet lyckas. Det är bra att i förväg komma överens om vem som är den bästa personen att ge råd i sådana situationer.
Vad kan du göra om en falsk polis har fått dina pengar eller känsliga uppgifter
Om du har gett en bedragare dina bankuppgifter eller nätbankskoder är det viktigt att agera snabbt.
- Ring genast din bank och be dem spärra ditt bankkort och dina nätbankskoder. Du kan också använda bankens spärrtjänst om du ringer utanför bankens öppettider. Kontaktuppgifter till bankernas kundtjänst: OP, Danske Bank, Nordea, S-Pankki, Aktia, Ålandsbanken
- Gör en brottsanmälan till polisen.
Det är bra att rapportera alla bedrägeriförsök till myndigheterna även om ingen skada har skett. Detta hjälper polisen att förhindra framtida bedrägerier.
Om du behöver stöd eller praktiska råd i brottsprocessen kan du ringa Brottsofferjouren 116 006 eller delta i RIKUchat (öppnas längst ner till höger på sidan).