Bedrägerier i nätbutiker
Bedrägerier i nätbutiker berör allt fler finländare – både som köpare och som säljare. Många undrar till exempel var de kan be om hjälp, om det är värt att göra en brottsanmälan och om det är möjligt att få tillbaka sina pengar.
Bedrägerier i nätbutiker som ser pålitliga ut
Det är numera mycket vanligt att handla på nätet och det finns en mängd olika nätbutiker. Det stora utbudet av nätbutiker utgör också en god miljö för bedragare, eftersom det kan vara svårt att skilja en pålitlig nätbutik från en bedräglig.
Typiska bedrägerier i nätbutiker:
- Den beställda och betalda produkten levereras aldrig
- Den beställda produkten motsvarar inte beskrivningen (utseende, storlek, kvalitet, tillverkningsland osv.)
- Kortuppgifter som matats in på en bedräglig sida hamnar i orätta händer och möjliggör missbruk senare
Hur kan du känna igen en pålitlig nätbutik?
- Företagets och dess kundtjänsts kontaktuppgifter är tydligt tillgängliga
- Om företaget är finländskt ska dess FO-nummer synas i nätbutiken
- Om du är osäker på om nätbutiken är pålitlig kan du söka andras erfarenheter, till exempel genom en Google-sökning, eller använda tjänster som Scamadviser för att bedöma pålitligheten
- Det är tryggare att handla om du kan använda betalningsmetoder som inte kräver att du lämnar kortuppgifter på webbplatsen. Exempel på sådana betalningsmetoder är PayPal och Mobilepay.
Varningssignaler om möjligt bedrägeri:
- Rörig webbplats eller dåligt språkbruk
- Saknade kontaktuppgifter, ingen kundtjänst
- Nätbutiken säljer produkter till betydligt lägre pris än konkurrenterna eller annonserar produkter som är slutsålda hos konkurrenterna
- Det finns inga användarrecensioner om nätbutiken, till exempel via en Google-sökning
Handel mellan privatpersoner på nätet
Många handlar också med varandra på nätet via olika plattformar (t.ex. Tori.fi, Facebook Marketplace och andra försäljningsgrupper på sociala medier). Att handla på nätet är oftast enkelt och smidigt, men dessa marknadsplatser är också omtyckta av bedragare.
Bedrägerier riktade mot köparen
- Den betalda produkten levereras inte. För att undvika detta kan du avtala om att använda postförskott för leveransen.
- Produkten motsvarar inte beskrivningen, till exempel vad gäller skick. Det är bra att minnas att konsumentskyddslagen inte gäller vid handel mellan privatpersoner. Försök att på förhand säkerställa produktens skick, till exempel med hjälp av foton.
- Försäljning av stulna eller förfalskade varor. Vid handel med begagnade varor finns det en risk att man omedvetet köper stulna varor. Om produkten är värdefull men säljaren saknar bevis på dess äkthet eller ursprung är det läge att bli misstänksam.
Bedrägerier riktade mot säljaren i nätbutiker
Om du säljer varor på nätet är det bra att känna till att även säljare kan bli utsatta för bedrägeriförsök. En bedragare kan till exempel låta bli att betala för produkten eller försöka få dig att genomföra affären utanför plattformen (t.ex. Tori.fi).
Några av de vanligaste bedrägerierna som riktas mot säljaren:
- Betalningen uteblir. Bedragaren kan lova att betala senare eller till och med visa falska kvitton på genomförda betalningar.
- I betalningstjänstbedrägerier utger sig bedragaren för att vara köpare och påstår sig ha betalat produkten via en betalningstjänst. Bedragaren skickar en länk till en ”betalningstjänst” där säljaren uppmanas att registrera sig och ange sina kortuppgifter. I verkligheten är det en bedräglig sida som försöker lura till sig säljarens bank- eller kortuppgifter.
- Vid budservicebedrägerier kontaktas säljaren av en köpare via snabbmeddelande och erbjuds att få produkten upphämtad av ett budföretag. Säljaren får en trovärdig länk till budfirmans webbplats, som i själva verket är en bluff. På den bedrägliga sidan uppmanas man att fylla i sina bank- eller kortuppgifter som då hamnar hos bedragaren. Vid budservicebedrägerier kan säljaren även få krav på olika avgifter, till exempel för försäkringar eller depositioner för produkten. Om säljaren i detta läge vill avbryta affären, kan bedragaren försöka sätta press genom att beskylla säljaren för avtalsbrott.
Hur kan du skydda dig som säljare?
- Använd postförskott när du skickar varor eller vänta tills betalningen har kommit in på ditt konto innan du skickar produkten.
- Acceptera inte betalningar via okända appar. Använd pålitliga tjänster (banköverföring, mobilepay, paypal osv.) för att ta emot betalningar.
- Acceptera inte att skicka varor med budservice som köparen föreslår, utan använd kända och pålitliga leverantörer.
- Till exempel har Tori.fi en egen ToriDiili-tjänst där betalningar, leveranser och meddelanden sker inom Tori.fi:s eget system.
Vad ska du göra om du blivit lurad?
- Om du misstänker att dina bank- eller kortuppgifter kan ha hamnat i orätta händer, kontakta din bank omedelbart.
- Spara alla bevis, till exempel meddelanden med bedragaren, betalningskvitton osv.
- Gör en brottsanmälan hos polisen
Om du behöver stöd eller praktiska råd för rättsprocessen kan du ringa Brottsofferjourens telefonservice 116 006 eller komma och prata i RIKUchatten (öppnas från nedre högra hörnet på sidan). Observera att RIKUchat huvudsakligen betjänar endast på finska.
Läs mer
Vem som helst kan bli utsatt för nätbedrägeri
Om du har blivit lurad är det viktigt att veta att du inte är ensam och att det finns hjälp att få. Läs mer om olika bedrägerier
Identitetsstölder
Stulna personuppgifter används för obehöriga syften. Så här gör du om du drabbas av identitetsstöld | Sociala mediekonto kapat