Bedrägeribrev eller ”nigeriabrev”
Bedrägeribrev är en gammal metod som brottslingar använder för att lura människor på pengar eller känslig information. Dessa brev kan komma via e-post, SMS eller ibland även traditionell post.
Ett av de mest kända bedrägerisätten är det så kallade ”nigeriabrevet”, där stora summor pengar utlovas i utbyte mot en liten förskottsbetalning. I dessa brev vädjar man ofta antingen till hjälpviljan eller till viljan att tjäna snabba pengar, ibland till och med båda samtidigt. Även meddelanden om lotterivinster eller stora arv är vanliga sätt att bedra.
De vanligaste formerna av bedrägeribrev
Bedrägeribrev försöker locka mottagaren att lämna ifrån sig pengar eller personlig information. En vanlig metod är ett meddelande om lotterivinst där mottagaren påstås ha vunnit en stor summa i ett lotteri som denne aldrig deltagit i.
En annan vanlig stil är en berättelse där bedragaren utger sig för att vara en utländsk tjänsteman, advokat eller till och med en släkting som behöver hjälp med att flytta stora summor pengar från utlandet. Bedragaren lovar en belöning som tack för hjälpen, men begär först att mottagaren betalar diverse avgifter eller skatter.
Ibland vädjar bedragarna till känslor för att väcka mottagarens vilja att hjälpa till. Mottagaren ombeds exempelvis betala sjukhusräkningar eller resekostnader. Sådana meddelanden är vanliga även i romansbedrägerier.
Hur fungerar ett bedrägeribrev?
Grundidén med ett bedrägeribrev är att skapa ett intryck av att mottagaren fått en unik möjlighet att tjäna mycket pengar enkelt. När offret svarar på bedragarens meddelande, blir hen ombedd att betala en liten summa pengar. När offret en gång har betalat, begär bedragaren ytterligare pengar med olika ursäkter, såsom nya avgifter eller skatter. Slutligen förlorar offret sina pengar utan att någonsin få den utlovade belöningen.
I vissa fall kan bedragarna även utnyttja personlig information som offret omedvetet har lämnat ut. Denna information kan användas för identitetsstölder eller andra brott. Det är viktigt att förstå att även om breven eller meddelandena ser officiella ut eller verkar övertygande, är de bedrägerier.
Hur känner man igen ett bedrägeribrev?
Bedrägeribrev har ofta vissa tydliga kännetecken. Om erbjudandet låter för bra för att vara sant, är det troligen en bluff. Om du erbjuds stora summor pengar utan någon logisk anledning är det sannolikt ett bedrägeri.
I meddelandet kan det också skapas en känsla av brådska, och du kan bli uppmanad att agera snabbt för att inte missa ”möjligheten”. Ibland vädjar bedragaren till känslor och ber om hjälp för exempelvis en släkting i svårigheter. Bedrägeribrev kan även innehålla skrivfel, misstänkta detaljer eller komma från en e-postadress som verkar oseriös.
Vad ska man göra om man får ett bedrägeribrev?
Om du får ett brev, e-postmeddelande eller SMS som verkar misstänkt, svara inte på det. Öppna inte bifogade filer eller klicka på länkar i meddelandet, eftersom de kan innehålla skadlig programvara eller leda till falska webbplatser. Det bästa sättet att hantera ett misstänkt meddelande är att radera det omedelbart.
Om du har lämnat ut personlig information eller betalat pengar till bedragaren, agera snabbt:
- Kontakta din bank och be dem stoppa eventuella överföringar eller kortbetalningar. Du kan också spärra ditt kreditkort eller bankkonto om du misstänker att de har hamnat i fel händer.
- Gör en polisanmälan.
- Be om hjälp vid behov, exempelvis från Brottsofferjouren. Du kan även anmäla bedrägeriet till Cybersäkerhetscentret.
Det bästa sättet att skydda sig från bedrägeribrev är att vara vaksam mot misstänkta meddelanden. Pålitliga myndigheter eller företag kommer aldrig att be dig lämna ut personlig information via e-post eller SMS. Lämna inte ut dina bankuppgifter, personnummer eller annan känslig information om du inte är helt säker på att meddelandet är äkta.
Det är också bra att noggrant kontrollera avsändarens information och vara särskilt försiktig om meddelandet känns konstigt eller misstänkt. Om du är osäker kan du alltid be om råd från en närstående eller en professionell innan du svarar på meddelandet eller vidtar några åtgärder. Noggrannhet och en hälsosam misstänksamhet är de mest effektiva skydden mot bedrägeribrev.
Om du behöver stöd eller praktiska råd i rättsprocessen kan du kontakta Brottsofferjouren 116 006 telefonjour eller RIKUchatten.
Läs mera
- Romansbedrägerier | Tips för att hantera ett kärleksbedrägeri
- Nätbutiksbedrägerier
- Investeringsbedrägerier | Kryptovalutabedrägeri | Pyramidbedrägerier
- Identitetsstölder | Så här gör du om du drabbas av identitetsstöld | Sociala mediekonto kapat | VD-bedrägeri | Falsk polisbedrägeri | Kändisbedrägeri
- Phishing
- Dataintrång och dataläckor
- Så här känner du igen ett nätbedrägeri
- Andra typer av cyberbrott | Hybridbedrägeri eller kombination av bedrägerier | Bedrägeribrev | Bedrägerisamtal | Ekonomiska svårigheter efter bedrägeri