Send feedback QuitQuick quit Skip to content

Tillgänglighet och åtkomlighet i RIKUs tjänster

Vi på Brottsofferjouren, eller RIKU, strävar efter att säkerställa att våra tjänster är tillgängliga för alla våra klienter, oavsett olika begränsningar eller funktionsnedsättningar. Vi vill erbjuda en säker och tillgänglig fysisk och digital miljö så att alla kan få det stöd de behöver.

Tillgänglighet på serviceställen

Tyvärr är inte alla RIKUs serviceställen fysiskt tillgängliga, men vi hittar alltid en lösning för att möta klienter som vill träffas ansikte mot ansikte. Om en klient som använder rullstol till exempel är på en ort där man måste gå i trappor för att nå servicestället, ordnar vi en alternativ, tillgänglig plats där vi kan träffa klienten.

Om du vill besöka ett serviceställe personligen måste du ändå boka en tid i förväg, och då finns det möjlighet att försäkra sig om att lokalerna är lämpliga för dig.

Åtkomliga webbplatser och digitala tjänster

RIKUs webbplats, där du just nu befinner dig, är utformad för att uppfylla de tillgänglighetsstandarder som krävs enligt lagen om digitala tjänster. Det innebär att vår webbplats kan läsas och användas med hjälpmedel, såsom skärmläsare. Vi har fokuserat på färgkontrast, tydlighet i texterna och enkel navigering för att säkerställa att alla användare kan använda webbplatsen utan hinder. Läs mer i vårt tillgänglighetsutlåtande.

I botten av varje sida på riku.fi finns blå knappar där du kan lämna feedback om den specifika webbsidan.

Lättlästa material och användning av tolk

Vi erbjuder våra viktigaste material på lättläst språk för att säkerställa att vårt budskap är förståeligt även för personer med kognitiva utmaningar, inlärningssvårigheter eller de som håller på att lära sig finska. Vi har också en illustrerad guide till rättsprocessen för personer som kommunicerar med hjälp av bilder. Råd till brottsoffer på lättläst finska och med bildtavlor

Vid behov använder vi oss också av en pålitlig tolk i våra tjänster.

Du kan kontakta RIKU via telefon, online eller personligen

Förutom stöd ansikte mot ansikte erbjuder vi även stöd per telefon och online. Du kan kontakta oss genom att ringa, i RIKUchat eller genom att lämna en kontaktbegäran via formulär.

Kontakta oss

Om du behöver stöd, till exempel med tolkning, en särskild vänteplats eller andra särskilda behov, är du välkommen att kontakta oss. Vi vill säkerställa att ditt besök hos oss är tryggt och tillgängligt.

Om du har frågor om tillgänglighet eller behöver hjälp med våra tjänster kan du kontakta oss genom att ringa, i RIKUchat (på finska) eller via kontaktformuläret.

Läs mer