Bedrägerisamtal
Bedrägerisamtal har blivit mycket vanligare, och vem som helst kan råka ut för dem. Telefonsamtal är ett av sätten som brottslingar använder för att få tag på din personliga information, som bankkoder eller personnummer. Dessa kan sedan användas för att stjäla pengar eller för identitetsstöld.
På den här sidan hittar du råd om hur du kan agera om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök.
Vad är bedrägerisamtal?
Bedrägerisamtal är samtal där brottslingar försöker få dig att till exempel:
- lämna ut känslig information, såsom nätbankskoder eller kortuppgifter
- låta bedragaren fjärrstyra din dator
- överföra pengar till bedragarna.
Samtalsbedragare kan utge sig för att vara exempelvis en banktjänsteman, polis eller teknisk support. Bedrägerisamtal kan komma från både inhemska och utländska nummer, och det är enkelt för bedragare att få ett samtalsnummer att se finskt ut.
Bedragare kan också ringa personer som inte har smartphones.
De vanligaste typerna av bedrägerisamtal
Formerna av bedrägerisamtal förändras snabbt, men vanliga metoder är exempelvis:
- Utger sig för att vara polis eller annan myndighet: Bedragaren påstår sig vara polis eller annan myndighet, vilket kan inge förtroende. Kom dock ihåg att en riktig myndighet aldrig ber dig om nätbankskoder eller annan känslig information per telefon.
- Utger sig för att vara bankanställd: En banktjänsteman ringer dig aldrig för att fråga om dina nätbankskoder eller andra personliga uppgifter.
- Teknisk support (så kallade Microsoft-bedrägerier): Bedragaren utger sig för att vara IT-support och hävdar till exempel att din dator är i fara. Han eller hon kan be om fjärråtkomst till din enhet, vilket gör det möjligt att stjäla dina uppgifter eller installera skadlig programvara.
Samtalsbedragare försöker ofta skapa en känsla av brådska och få dig att agera snabbt. De kan till exempel hävda att ditt konto kommer att stängas eller att du omedelbart måste göra något för att förhindra ekonomiska förluster. Detta är bedragarens sätt att få dig att agera snabbt och utan eftertanke.
De nya verktygen som använder artificiell intelligens ger bedragare fler möjligheter. Med hjälp av AI kan bedragarens röst låta precis som en nära anhörigs röst. Läs mer: Konsumentförbundet: Bedrägerier med hjälp av AI
Hur kan man känna igen ett bedrägerisamtal?
Bedrägerisamtal kan låta övertygande, men de har ofta vissa kännetecken:
- Samtalsbedragaren ber dig om en överföring eller personlig information, som nätbankskoder eller lösenord.
- Samtalet är oväntat och samtalsbedragaren pressar dig att agera snabbt.
- Samtalsbedragaren utger sig för att vara en myndighet eller företagsrepresentant, men begäran känns ovanlig.
- Numret kan vara svårt att identifiera eller verka manipulerat. (Ibland kan numret dock se bekant och vanligt ut.)
Vad ska man göra om man får ett bedrägerisamtal?
Om du får ett misstänkt samtal, gör följande:
- Lämna inte ut dina uppgifter: En riktig bank, polis eller annan pålitlig aktör ber dig aldrig lämna ut känslig information över telefon.
- Avsluta samtalet: Om samtalet känns misstänkt, lägg på och blockera numret.
- Anmäl till banken och polisen: Om du misstänker att du har lämnat ut bankuppgifter till en bedragare, kontakta omedelbart din bank. Ta därefter kontakt med polisen vid behov.
Om du tror att samtalet kan ha kommit från en riktig polis kan du fråga om namnet och vilken polisstation personen ringer från och sedan ringa den polisstationen för att bekräfta.
Lugn och eftertanke är det bästa skyddet mot bedrägerisamtal
Det bästa sättet att skydda sig från bedrägerisamtal är att hålla sig lugn, vara vaksam och bemöta ovanliga samtal med försiktighet. Bedragare är skickliga på att skapa en känsla av brådska, men det är alltid bra att ta sig tid att tänka efter och vid behov fråga någon annan till råds, till exempel en vän eller anhörig.
Lita inte automatiskt på officiellt utseende nummer eller namn, eftersom dessa enkelt kan förfalskas. Varken polisen eller banken ringer dig någonsin för att fråga efter dina uppgifter.
Om du behöver stöd eller praktiska råd om rättsprocessen kan du kontakta Brottsofferjourens telefonjour 116 006 eller besöka RIKUchatten (öppnas i nedre högra hörnet på sidan).
Läs mera
- Romansbedrägerier | Tips för att hantera ett kärleksbedrägeri
- Nätbutiksbedrägerier
- Investeringsbedrägerier | Kryptovalutabedrägeri | Pyramidbedrägerier
- Identitetsstölder | Så här gör du om du drabbas av identitetsstöld | Sociala mediekonto kapat | VD-bedrägeri | Falsk polisbedrägeri | Kändisbedrägeri
- Phishing
- Dataintrång och dataläckor
- Så här känner du igen ett nätbedrägeri
- Andra typer av cyberbrott | Hybridbedrägeri eller kombination av bedrägerier | Bedrägeribrev | Bedrägerisamtal | Ekonomiska svårigheter efter bedrägeri