Elintarvikeyhtiö Valioon kohdistuneessa tietoturvahyökkäyksessä on viety yli 70 000 ihmisen tietoja.
Hyökkääjä sai haltuunsa Valion, sen Suomessa toimivien tytäryhtiöiden, maidonhankintaosuuskuntien, Valion Keskinäisen Vakuutusyhtiön ja Valion Eläkekassan vakuutettujen ja etuudensaajien tietoja. Lue tiedote: Tietomurron kohteena aiempaa arviota suurempi määrä Valion Eläkekassan vakuutettuja
Suurimmassa osassa tapauksista hyökkääjälle päätyi uhrin nimi ja henkilötunnus.
Valio on lähettänyt kirjeen jokaiselle tietomurron kohteena olevalle henkilölle. Kirjeessä kerrotaan, mitkä kirjeensaajan henkilötiedot ovat altistuneet tietomurrolle. Kirjeessä ohjeistetaan, miten tulee toimia omien tietojen suojaamiseksi väärinkäytöltä.
Kirjeessä on myös Valion neuvontapalvelun yhteystiedot.
Tässä vaiheessa kannattaa seurata Valion tiedotusta aiheesta. Suomi.fi-oppaassa on kerrottu, mitä voit tehdä, jos epäilet, että omia henkilötietojasi on joutunut vääriin käsiin: Suomi.fi: Tietovuoto
Myös Rikosuhripäivystyksen puhelin- ja chat-palveluun on tullut yhteydenottoja, joissa kysytään muun muassa vapaaehtoiseen luottokieltoon liittyviä kysymyksiä. Luottokieltoa koskevia yksityiskohtia voi tiedustella esimerkiksi Positiivisen luottotietorekisterin verkkosivuilta tai asiakaspalvelusta.
Rikosuhripäivystys 116 006 ja RIKUchat palvelevat ma-to klo 9-18 ja pe klo 9-16.
Lue lisää
- Tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää Valion tietoverkkoon kohdistunutta tietoturvaloukkausta (avautuu uuteen ikkunaan)
- Tietomurto – neuvoja tietomurron tai tietovuodon uhriksi joutuneelle
- Identiteettivarkaus ja sen ehkäiseminen
- Miten tunnistaa identiteettivarkaus ja mitä tehdä, jos joutuu uhriksi?