Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Olemattomia tuotteita uskomattomaan hintaan – milloin hälytyskellojen tulee soida verkko-ostoksilla?

Olemattomia tuotteita uskomattomaan hintaan – milloin hälytyskellojen tulee soida verkko-ostoksilla?

”Verkkokaupoilla rehellisten ja luotettavien toimijoiden joukkoon mahtuu valitettavasti myös huijareita. Miten voi tietää, onko verkkokauppa varmasti luotettava? Avuksi löytyy muutama vinkki, joihin kannattaa tutustua ennen tilaamista”, kirjoittaa Kuluttajaliiton Paula Pessi.

Blogi

 

Verkko-ostamisen suosio on tuonut myös epärehellisiä toimijoita kärkkymään kuluttajien rahoja ja tietoja. Termillä valeverkkokauppa tarkoitetaan rikollisten perustamaa verkkokauppaa, jonka avulla tavoitellaan​ useimmiten joko henkilö- ja maksukorttitietoja tai rahallista hyötyä myymällä valheellisesti markkinoituja halpatavaroita. Taustalla voi olla organisoitua rikollisuutta ja peiteyrityksiä.

Eipä siis ihme, että huijauksen erottaminen aidosta voi olla hankalaa. Valeverkkokaupat voivat näyttää aivan tavalliselta verkkokaupalta. Huijarit osaavat hommansa; sivusto on houkutteleva, mainokset kiinnostavia ja hakusanaoptimointi ahkerassa käytössä.

”Helpottava tieto kuitenkin on, että huijaritkaan eivät ole täydellisiä.”

Valeverkkokaupat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään.​ Tietojenkalastelua varten perustetut ”kaupat” ovat usein ovat tökerömmin tehtyjä ja helpompia tunnistaa.​ Näiden taustalta ei välttämättä löydy peiteyritystä.​

Toinen ryhmä ovat tuoteväärennöksiä myyvät ”kaupat”​. Näihin on panostettu enemmän aikaa, rahaa ja resursseja.​ Taustalla voi olla peiteyritys ja näennäisesti oikeaa liiketoimintaa. Nämäkin valeverkkokaupat voivat harjoittaa tietojenkalastelua.

Helpottava tieto kuitenkin on, että huijaritkaan eivät ole täydellisiä. Pienellä salapoliisin työllä sivustolta on mahdollista huomata merkkejä siitä, että kaikki ei ehkä ole aivan niin kuin pitää.

Mistä lähteä liikkeelle, jos haluaa varmistua verkkokaupan luotettavuudesta? Ensimmäiseksi kannattaa kirjoittaa kaupan nimi nettihakuun. Usein muiden kokemukset paljastavat epärehelliset toimijat alkuunsa. Tarkastele kriittisesti erilaisia arvosteluja. Kuinka paljon niitä on, näyttävätkö ne aidoilta? Muista, että myös arvosteluja on mahdollista manipuloida.

”Kiire ja nopeat ostopäätökset ovat huijarin ystäviä.”

Valeverkkokaupat houkuttelevat usein asiakkaitaan halvoilla hinnoilla. Asiakkaalle saatetaan toimittaa tuote, joka etäisesti muistuttaa tilattua. Hieno prinsessamekko onkin vaihtunut hätäisesti kokoonkursituksi tekeleeksi tai kuvan brändituote halvaksi kopioksi. Joskus tuotetta ei saa lainkaan. Pohdi, ovatko hinnat liian edullisia ollakseen totta.

Seuraavaksi tarkastele sivuston kieliasua. Löydätkö kirjoitusvirheitä? Kielioppivirheet ovat vaaran merkki. Muista, että kiire ja nopeat ostopäätökset ovat huijarin ystäviä. Onko myyntitapa painostava? Onko ”viime hetken” mainoksia joka paikassa?

Tutustu myös itse yritykseen. Luotettava verkkokauppa ilmoittaa selkeästi yhteystietonsa. Älä käy kauppaa pelkän anonyymin postilokero-osoitteen kanssa. Tarkista, onko yrityksellä henkilökohtaista asiakaspalvelua ja sen yhteystiedot saatavilla.

Kiinnitä myös huomiota siihen, miten maksaminen on toteutettu. Älä ikinä syötä maksukortin tietoja suojaamattomalle lomakkeelle ja varmista, että verkkokauppa käyttää luotettua maksamisen kumppania.

Verkkokaupoille voi uskaltautua huoletta, kunhan varmistuu kumppanin rehellisyydestä. Pysy tarkkana ja selvitä taustat ennen omien tietojen antamista. Hengähdä hetki ja tutustu rauhassa ennen kuin tilaat. Jos kuitenkin törmäät epärehellisesti toimivaan verkkokauppaan, ilmoita siitä viranomaisille.

Verkkokaupan vaaran merkit

  • Kielioppivirheet
  • Oudon suppea tai laaja tuotevalikoima.
  • Vajavaiset tuotetiedot
  • Painostava myyntitapa
  • Maksu- ja toimitusehdot sekä tietosuojakäytäntö puutteellisia ja ristiriitaisia.​
  • Yrityksen perustiedot sekä yhteystiedot puutteellisia tai niitä ei ole lainkaan.​
  • Maksamisen toteutus epämääräinen tai suojaamaton.

Löytyvätkö nämä tiedot?

Kuluttajansuojalain mukaan verkkokaupan sivulta tulee löytyä muun muassa nämä tiedot: ​

  • Maantieteellinen osoite​
  • Yrityksen virallinen nimi (kotimaisissa y-tunnus hyvä lisä)​
  • 1.2023 alkaen elinkeinonharjoittajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite ​
  • Toimitus- ja muut kulut, tai niiden määräytyminen​
  • Valituksia koskevat käytännöt​
  • Peruuttamisoikeutta koskevat käytännöt​
  • Maininta lakisääteisestä virhevastuusta​
  • Tieto mahdollisuudesta ja tavoista saattaa riita kuluttajariitalautakuntaan tai vastaavaan

Kuinka toimia, jos törmää valeverkkokauppaan?​

  • Kirjaa ylös tekemäsi havainnot.​
  • Ilmoita asiasta Kilpailu- ja kuluttajavirastolle sekä Traficomille.​
  • Jos olet ostanut tuotteen valeverkkokaupasta, tee rikosilmoitus poliisille, joka ilmoittaa asiasta myös muille tahoille.​
  • Jos valeverkkokauppa käyttää jotain tunnettua alustaa (esim. Shopify) ja maksunvälittäjää (esim. PayPal), tee näille ilmoitus. Palveluntarjoajilla on velvollisuus tuntea asiakkaansa ja puuttua rikolliseen toimintaan.

Teksti: Paula Pessi, viestintäpäällikkö, Kuluttajaliitto

Lue lisää

Rikosuhripäivystyksen asiakasmäärä kasvoi viime vuonna – rikosuhriviikolla teemana petokset



RIKUn logo
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.

Lisätietoa tietosuojasta sivustollamme löydät täältä: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/tietosuoja/