Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Älä häpeä, hae apua – nettihuijausten yleistyminen näkyy Rikosuhripäivystyksessä

Älä häpeä, hae apua – nettihuijausten yleistyminen näkyy Rikosuhripäivystyksessä

“Nettihuijaukset ovat läsnä kaikkialla, missä verkkoa käytetään. Niitä tulee tuttujen, tuntemattomien, yritysten ja viranomaisten nimissä, maksettuina mainoksina ja tekaistuina arvontoina”, kirjoittaa Siviä Suomalainen. RIKUn sivuille on lisätty paljon tietoa ja toimintaohjeita verkkohuijauksien varalle.

Blogi

Selaan aamukahvia juodessa sosiaalista mediaa. Skrollaillessani silmieni edessä vilisee mainoksia: taas joku pieni suomalainen vaatteiden verkkokauppa on lopettamassa ja kauppaamassa varastojaan tyhjiksi uskomattoman edullisin hinnoin – kunhan vain toimisin nopeasti, sillä varasto hupenee kovaa vauhtia. Yksityisviestien puolella joku vuosien takainen puolituttuni haluaa kovasti tietää puhelinnumeroni. Avatessani työpuhelimeni huomaan, että minulle on tullut pikaviestipalvelun kautta työtarjous verkon välityksellä tehtävästä työstä, jossa voisin päästä koville ansioille. Hymähdän. Vaatekauppaa tuskin on olemassakaan, tai sen tuotteet ovat kiinalaista halpatavaraa. Puolitutulle vinkkaan yhteisten tuttujen kautta, että hänen tilinsä lienee kaapattu, koska sen nimissä kalastellaan tietoja. Työtarjousviestin poistan ja estän lähettäjän, kun olen ensin tallettanut kuvakaappauksen käytettäväksi myöhemmin huijauskoulutusten kuvituksena.

Nettihuijaukset ovat läsnä kaikkialla, missä verkkoa käytetään. Niitä tulee tuttujen, tuntemattomien, yritysten ja viranomaisten nimissä, maksettuina mainoksina ja tekaistuina arvontoina. Finanssiala ry:n mukaan pankkien tietoon tuli pelkästään vuoden 2024 alkupuolella 45,7 miljoonan euron edestä huijauksiin menetettyä rahaa, joista pankit saivat pysäytettyä tai palautettua maksuja 18,2 miljoonan euron edestä. Mistään marginaalisesta ilmiöstä ei siis ole kyse.

Jos olosuhteet ovat otolliset, kuka tahansa voi tulla huijautuksi

On helppoa ajatella, että nettihuijaukset koskevat vain ”niitä muita”, hölmöjä hyväuskoisia. Sitkeässä elää käsitys, että huijaukset olisivat edelleen heikolla suomen kielellä kirjoitettuja sähköposteja, joissa lupaillaan miljoonaperintöjä tai voittoja arvonnoista, joihin viestin vastaanottaja ei ole koskaan osallistunut. Todellisuudessa teknologia mahdollistaa nykypäivänä hyvinkin uskottavasti toteutetut huijaukset jopa ääntä ja videokuvaa hyödyntäen.

Kun huijauksiin vielä yhdistetään kiireen tuntu, on valveutuneenkin helppo niihin haksahtaa. Kenelläpä ei tulisi hätä selvittää asiaa, jos pankki kertoisi säästöjesi vaarantuneen tai läheisesi lähettäisi ääniviestin hätätilanteesta, jossa on akuutti rahan tarve?

Postin nimissä tulevaa linkkiä on helppo klikata, jos odottaa joulun alla innolla pakettia saapuvaksi. Verkkokaupan kassalla tulee helposti syötettyä korttitiedot, vaikka verkkokauppa olisi entuudestaan itselle täysin vieras. Onkin hyvä muistaa, että olosuhteiden ollessa otolliset voi kuka tahansa meistä päätyä huijatuksi.

Toisaalta taas somen ja muiden digitaalisten palveluiden käyttö on turvallista, kun pitää mielessä muutamat perusasiat ja välttää tarjouksia, jotka ovat liian hyviä ollakseen totta.

Uhrin ei kannata häpeillä, vaan hakea rohkeasti apua

Erilaisten nettihuijausten lisääntyminen näkyy myös RIKUn palveluihin tulleissa yhteydenotoissa sekä verkkosivujen kävijämäärissä. Yhteydenotoissa korostuu tiedon tarve siitä, miten huijauksen kohteeksi joutuneena tulisi toimia. RIKUn sivuja on syksyllä 2024 uudistettu verkkorikosten osalta vastaamaan tähän tiedon tarpeeseen erilaisista verkkohuijauksista sekä siitä, miten toimia sellaisen sattuessa omalle kohdalle.

Asiasta voi olla vaikea puhua ja jääpä monelta rikosilmoituskin tekemättä ihan vain siksi, että asian mieluummin unohtaisi.

Tiedon tarpeen lisäksi huijausten uhreille huijaustyypistä riippumatta on yhteistä häpeä ja nolous siitä, että heille pääsi käymään näin. Asiasta voi olla vaikea puhua ja jääpä monelta rikosilmoituskin tekemättä ihan vain siksi, että asian mieluummin unohtaisi. Apua ei ole helppoa hakea edes silloin, jos huijatuksi joutumisella on ollut vakavia taloudellisia tai muita haittavaikutuksia uhrin arkeen.

Me RIKUssa haluamme muistuttaa, ettei yhdenkään rikoksen uhrin tulisi jäädä kokemuksensa kanssa yksin. Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalvelussa ja RIKUchatissa myös huijausten uhrit ja uhrien läheiset saavat tukea ja neuvontaa sekä ohjausta muihin auttaviin palveluihin.

Siviä Suomalainen
verkkotyön koordinaattori
Rikosuhripäivystys

Riku.fi-sivuston nettihuijauksia käsittelevät sisällöt

Nettihuijaus voi tapahtua kenelle tahansa

Muualla verkossa



RIKUn logo
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.

Lisätietoa tietosuojasta sivustollamme löydät täältä: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/tietosuoja/