Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Rikosuhripäivystys palvelee myös ruotsiksi – ruotsinkielisten asiakkaiden määrä kasvoi viime vuonna

Rikosuhripäivystyksen ruotsinkielisten asiakkaiden määrä kasvoi vuonna 2021. Viime vuoden aikana 590 asiakasta käytti Rikosuhripäivystyksen ruotsinkielisiä palveluita. Vuonna 2020 luku oli 420.

Lisäksi ruotsinkieliseen Rikosuhripäivystys 116 006 -puhelinpalveluun soittaneiden asiakkaiden määrä tuplaantui viime vuonna. Yhteydenottoja puhelinpalveluun tuli viime vuonna 100, kun vuonna 2020 luku oli 50.

Rikosuhripäivystys käynnisti 17. tammikuuta sosiaalisessa mediassa ruotsinkielisen ”Om det känns” -markkinointikampanjan ruotsinkielisen puhelinpalvelun tunnettuuden kasvattamiseksi.

”Monet eivät tiedä, että palvelua tarjotaan myös ruotsiksi. Haavoittuvassa asemassa olevan on tärkeää saada apua omalla äidinkielellään, koska se on ihmisen tunnekieli ja sillä on yleensä paljon helpompi ilmaista itseään”, sanoo Nathalie Wingren. Hän työskentelee Rikosuhripäivystyksen Vaasan alueen ruotsinkielisten rikosten uhrien tuen toiminnanohjaajana ja kehittää RIKUn ruotsinkielisiä palveluita.

Ruotsinkielinen puhelinpalvelu on auki arkisin kello 12–14. Kasvotusten tukea tarjotaan ruotsiksi muun muassa Ahvenanmaalla, Vaasan alueella, Uudellamaalla ja Turunmaalla.

Tiedustelut

Nathalie Wingren
Toiminnanohjaaja
Suomen ruotsinkielisten palveluiden kehittäjä
Rikosuhripäivystys, Vaasan alueen toimipiste
+35844 0371050
nathalie.wingren@riku.fi

Tiedote ruotsiksi