Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

RIKU on mukana verkkohuijausten vastaisessa verkostossa: Mistä apua, jos tulee huijatuksi netissä?

Yhteistiedote

Verkossa huijatuksi joutuminen ei ole leikin asia. Uhri voi menettää rahansa tai henkilökohtaisia, arkaluonteisia tietoja. Rikoksen uhri voi menettää myös mielenrauhansa ja turvallisuuden tunteensa. Vahinkojen minimoimiseksi täytyy toimia nopeasti. Kerromme, miten tehdä ihan ensimmäiseksi, kun huomaa tai epäilee tulleensa huijatuksi sekä siitä, mistä huijatuksi tullut voi saada apua niin teknisiin, taloudellisiin kuin mielen hyvinvoinnin kysymyksiin.

Me kaikki hoidamme arjen asioita verkossa – tilaamme verkkokaupoista, ostamme palveluja, hoidamme pankkiasioita, keskustelemme tuttujen kanssa. Samalla kasvaa myös riski joutua huijauksen kohteeksi.

Suomalaiset menettivät vuonna 2024 verkkohuijauksissa yli 84 miljoonaa euroa, mikä on 70 % suurempi summa kuin edellisenä vuonna. Kaikki toimet huijausten ehkäisemiseksi ovat nyt tarpeen. Myös huijauksen uhrit tarvitsevat apua, sillä moni kokee häpeää, pelkoa tai epävarmuutta taloudellisten menetysten ohessa.

Tietoverkkopetosrikollisuus vuonna 2024 poliisin silmin – Poliisi (Ulkoinen linkki)

Vuonna 2024 Digi- ja väestötietoviraston julkaisemassa Digiturvabarometrissa on tarkasteltu kansalaisten kokemuksia digitaalisen turvallisuuden tilasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Tutkimuksesta ilmenee, että suomalaisten luottamus digipalveluiden ja -laitteiden turvallisuuteen on heikentynyt verkkorikollisuuden yleistymisen seurauksena. Tutkimukseen vastanneista 55 % kokee melko tai erittäin paljon huolta digihuijauksista.

Digiturvabarometri: Verkkorikollisuus on laskenut luottamusta digimaailmaan, mutta siitä huolimatta siedämme hyvin muuttunutta uhkatilannetta (Ulkoinen linkki)

EU-komission marraskuussa 2024 toteuttaman kuluttajakyselyn mukaan lähes 30 % suomalaisista on törmännyt verkkohuijauksiin. EU:ssa luku on keskimäärin 45 %.

Euroopan komission kuluttajaraportti: Luottamus tuotteiden turvallisuuteen on vahvaa, mutta verkkokaupassa on edelleen riskejä (Ulkoinen linkki)

Toimi näin jos tulit huijatuksi:

  • Ota viipymättä yhteys pankkiisi, jos olet tehnyt huijauksen perusteella maksun, rikollinen on päässyt verkkopankkiisi tai saanut maksukorttitietosi käsiinsä.
  • Tee rikosilmoitus poliisille. Voit tehdä sähköisen rikosilmoituen verkossa.
  • Voit ilmoittaa asiasta myös Kyberturvallisuuskeskukselle.
  • Jos henkilötietojasi on viety, tutustu Tietovuoto-oppaaseen Suomi.fi:ssä.

Tee rikosilmoitus poliisille (Ulkoinen linkki)
Ilmoita tietoturvaloukkauksesta Kyberturvallisuuskeskukselle
Ohjeet tietovuodon uhrille (Ulkoinen linkki)

Et ole yksin!

Jos joudut huijauksen uhriksi, sinun on hyvä tietää, että et ole yksin. Apua ja tukea on saatavilla – sekä käytännön asioiden hoitamiseen että omien tunteiden käsittelyyn. Jo se, että voit puhua asiasta luotetulle ihmiselle, voi helpottaa oloasi. Myös monilla viranomaisilla ja järjestöillä on koulutettuja neuvojia, joiden puoleen voit kääntyä matalalla kynnyksellä. Oikea-aikainen tuki auttaa jaksamaan, palauttamaan luottamuksen ja ehkäisee uusien huijausten riskiä.

Kaikkia huijauksia ei kuitenkaan voida estää. Silloin tuki ja neuvot ovat tarpeen.

Säästöjen menettäminen, velkaantuminen, pikavippikierre ja luottotietojen menetys ovat tavallisia taloudellisia seurauksia. Romanssihuijauksen uhriksi joutunut menettää samalla myös tärkeäksi kokemansa ihmissuhteen.

Huijatuksi joutuminen voi aiheuttaa vakavia psyykkisiä, sosiaalisia ja terveydellisiä seurauksia, kuten esimerkiksi yksinäisyyttä, häpeää, syyllisyyttä ja ahdistusta. Terveydelliset seuraukset voivat näkyä vaikkapa masennuksena, itsetuhoisuutena, psykosomaattisina oireina tai päihteiden käytön lisääntymisenä.

Hae tukea jaksamiseen

Jos asian selvittely käy yli voimiesi, keskusteluapua voit hakea esimerkiksi seuraavilta tahoilta:

Apua saat myös työterveydestä tai hyvinvointialueesi sosiaali- ja terveyskeskuksesta.

Yhteistyössä turvallisten verkon arkirutiinien puolesta

Huijaukset huolestuttavat laajasti. Traficomin Kyberturvallisuuskeskus on käynnistänyt ”Nyt valppaana!” -kampanjan pohjalta monialaisen yhteistyöverkoston. Verkosto kokoaa yhteen viranomaisia, järjestöjä ja elinkeinoelämän etujärjestöjä, joiden yhteinen tavoite on lisätä kyberturvatietoisuutta ja edistää turvallisten tietoturvakäytänteiden muodostumista osaksi päivittäisiä rutiineja. Jokainen voi omalla toiminnallaan myötävaikuttaa yhä turvallisemman verkkoympäristön syntyyn.

Verkosto

  • Jakaa ajankohtaista tietoa huijauksista ja niiden ehkäisystä sekä verkoston sisällä että julkisuudessa
  • Tarjoaa asiantuntijakontakteja ja tietoa medialle
  • Tiivistää eri sektoreiden yhteistyötä ja hyödyntää olemassa olevaa osaamista vaikuttavan viestinnän tueksi.

Tutustu Nyt valppaana -verkkosivustoon (Ulkoinen linkki)

Verkostossa mukana muun muassa

Aalto-yliopisto: Cyber Citizen
Digi- ja väestötietovirasto DVV
Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter ry
FiCom
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Finanssiala ry (FA)
Finanssivalvonta (Fiva)
Kaupan liitto
Keva
Kilpailu ja kuluttajavirasto (KKV)
Kuluttajaliitto
Kuntaliitto
Kyberala ry
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus
Pelastakaa Lapset ry
Poliisi
Rikosuhripäivystys eli RIKU
Suomen Pankki
Vero



RIKUn logo
Tietosuoja

Sivustollamme käytetään evästeitä (cookies). Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tietojen keräämisen tavoitteena on kehittää sivuston laatua ja sisältöjä. Eväste on käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä pieni tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Käyttäjä voi tyhjentää evästeet käyttämänsä laitteen selaimen asetuksista. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle. Useimmat selaimet mahdollistavat eväste-toiminnon kytkemisen pois käytöstä.

Lisätietoa tietosuojasta sivustollamme löydät täältä: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/tietosuoja/