Anna palautetta PoistuNopea poistuminen Siirry sisältöön

Rikoksen uhrin ei tule jäädä kokemuksensa kanssa yksin

Jo asian jakaminen toisen kanssa keventää omaa oloa, luo turvallisuutta ja antaa kykyä viedä asioita eteenpäin, kirjoittaa RIKUn toiminnanohjaaja Tuija Hellsten.

Blogi

Rikosuhripäivystyksen valtakunnalliset palvelut, eli 116 006 -puhelinpalvelu ja RIKUchat, ovat löytäneet hyvin asiakkaansa. Näihin palveluihin ollaan yhteydessä, kun halutaan tietää jotain rikosprosesseihin liittyvää konkreettista asiaa: Voiko rikosilmoituksen tehdä vielä kolmen viikon jälkeen tapahtuneesta? Mitä tarkoittaa rikosasian kirjallinen menettely? Mitä sovittelussa tapahtuu? Miksi käräjäoikeudessa tuomitut korvaukset eivät ole tulleet tililleni? Nämä ovat kysymyksiä, joihin Rikosuhripäivystyksen koulutetut päivystäjät osaavat vastata, ja keskustelua käydään niin, että asiakas pääsee vaikean asiansa kanssa eteenpäin.

Aika usein ihmiset tulevat myös avaamaan vaikeita elämäntilanteitaan ja niihin liittyviä tapahtumia päivystäjän kanssa. Joskus ihmiset ovat yrittäneet selvitä todella vakavankin rikoksen tapahduttua jopa vuosia ajatellen, että paha olo helpottuisi ajan myötä. Tällöin käymme keskustelua siitä, että harvoin traumaattisten kokemusten lakaisu maton alle ikinä helpottaa oloa, vaan pikemminkin lisää pelkoa, ahdistusta ja voi alkaa lamaannuttaa arkipäivän elämää. Tällaisessa tilanteessa päivystäjien tehtävänä on kannustaa rikoksen uhria hakemaan kokemukseensa terapeuttista apua ja kertoa näistä mahdollisuuksista käytännössä.

Myös rikoksen uhrien läheiset ovat yhteydessä RIKUn puhelin- ja chat-palveluihin. Läheisten hätä silloin, kun tärkeä ihminen on kohdannut jotain pahaa, on suuri. Kun naapurista kuuluu väkivallan ääniä, moni kaipaa neuvontaa ja ohjausta, kuinka tilanteeseen voi puuttua.

Keskusteluja käydään siis hyvinkin laidasta laitaan. Ne ovat merkityksellisiä RIKUn asiakkaille, mutta erittäin palkitsevia myös päivystäjille, jotka saavat kokemuksen siitä, kuinka osaavat tukea ja pystyvät auttamaan ihmisiä pääsemään vaikeissa asioissaan eteenpäin. Toki joskus joudumme päivystyksessä kohtaamaan myös asioita, joista solmujen avaaminen ei ota onnistuakseen.

RIKUn päivystäjilläkään ei ole taikasauvoja kaikkiin tilanteisiin.

Sellaiset yhteydenotot ovat joskus päivystäjällekin kinkkisiä, kun ihminen kokee tulleensa väärin kohdelluksi ja loukatuksi tapauksissa, joissa ei selkeää rikosta kuitenkaan ole. Miten näitä solmuja avataan silloinkin, kun ihminen itse on jo tehnyt paljon ja uusien keinojen löytäminen on tullut maaliin. RIKUn päivystäjilläkään ei ole taikasauvoja kaikkiin tilanteisiin. Emme myöskään halua ohjata ihmisiä esimerkiksi poliisiin, jos ymmärrämme, ettei poliisikaan pysty asiaan puuttumaan. Kaikki huono käytös ei välttämättä ole rikollista, eikä ilmoitus poliisille helpota tilannetta suuntaan eikä toiseen.

Joudumme joskus tuottamaan asiakkaallemme pettymyksenkin. Sanoitamme hänen omaa vastuutaan asiassa, esimerkiksi toisen ihmisen kanssa käytävän keskustelun rajaamista tai esimerkiksi sovittelun yrittämistä. Joskus kannustamme päästämään irti asiasta oman hyvinvoinnin ja mielenterveyden takia.

Toisinaan ohjaamme asiakkaan lääkäriin, kun kuulemme että asia on aivan liian raskas kantaa. Teemme tämän arvostavasti ja asiakasta kunnioittaen.

Aina emme pysty antamaan asiakkaan haluamaa ja odottamaa vastausta, mutta silloinkin haluamme kuulla ihmistä, hänen hätäänsä ja tuen tarvettaan. Joskus se riittää, aina ei.

Rikosuhripäivystyksen yksi tärkeimmistä arvoista on välittämisen kulttuurin edistäminen yhteiskunnassamme.

Kaikesta huolimatta oman vaikean asian kanssa ei tule jäädä yksin. Jo asian jakaminen toisen kanssa parhaimmillaan keventää omaa oloa, luo turvallisuutta ja antaa toimintakykyä konkreettisten asioiden eteenpäin viemiseksi – silloinkin kun ei ole varma, mikä rikos on tapahtunut tai onko rikosta tapahtunut ollenkaan.

Rikosuhripäivystyksen yksi tärkeimmistä arvoista on välittämisen kulttuurin edistäminen yhteiskunnassamme. Haluamme, että se näkyy konkreettisesti kaikissa palveluissamme. Ja ehdottomasti keskusteluissa niin RIKUchatissa kuin puhelinpalveluissammekin sekä henkilökohtaisessa kasvokkaisessa tuessa.

Tuija Hellsten
toiminnanohjaaja
Rikosuhripäivystys

Lue lisää Rikosuhripäivystyksen palveluista